نام کتاب : راه روشن (ترجمه المحجة البيضاء) نویسنده : الفيض الكاشاني جلد : 3 صفحه : 432
عملى را از روى ميل و داوطلبانه انجام دهد، درستكار است، هر چند
كه خطا كرده باشد، در صورتى كه شخص متكلّف سرانجام جز خوارى و در حال حاضر
نيز جز رنج و زحمت و ناراحتى چيزى به دست نياورده است و چنين كسى ظاهرش ريا
كارى و باطنش نفاق و دورنگى است و اين دو صفت به منزله دو بالند كه متكلّف
با آنها پرواز مىكند و خلاصه آن كه تكلّف در هر مورد باشد از خلق صالحان و
شعار پرهيزگاران نيست.
خداوند عزّ و جلّ به پيامبرش مىفرمايد: قُلْ ما أَسْئَلُكُمْ
عَلَيْهِ من أَجْرٍ وَ ما أَنَا من الْمُتَكَلِّفِينَ«67» و پيامبر (ص)
مىفرمايد: «ما گروه پيامبران و امانتداران و پرهيزگاران از تكلّف
بيزاريم.» بنابراين از خدا بترس و راست باش تا تو را از تكلّف بىنياز و با
خوى و خصلتهاى ايمان آشنا سازد.
غزّالى گويد: سبك گرفتن و ترك تكلّف فراهم نمىآيد، مگر به اين كه
شخص خود را پايينتر از برادران و دوستانش بداند و به آنان خوشبين و به خود
بدبين باشد، بنابراين هر گاه آنان را بهتر از خود ببيند در اين صورت او از
ايشان بهتر خواهد بود.
پيامبر (ص) فرمود: «شخص به روش دوستش مىباشد، و خيرى نيست در رفاقت
آن كه براى تو نبيند آنچه را كه براى خود مىبيند»«68» و اين كمترين مرتبه
دوستى است يعنى به ديده مساوات بنگرد، در صورتى كه كمال دوستى در برتر
ديدن دوست است، درباره فروتنى و برتر ديدن دوستان گفتهاند:
تذلّل لمن إن تذللّت له *** يرى ذاك للفضل لا للبله
و جانب صداقة من لا يزال *** على الاصدقاء يرى الفضل له«69»
و ديگرى گويد:
[67] ص / 86: بگو (اي پيامبر) من از شما هيچ پاداشي نميطلبم و من از متکلّفين نيستم.
[68]- بخش اول اين حديث قبلاً گذشت و اما بخش دوم حديث را ابن عدي
در الکامل از قول انس به طوري که عراقي در آن بار ميگويد به سند ضعيفي
نقل کرده است.
[69]- براي کسي فروتني کن که آن را دليل فضيلت بداند نه ناداني و از
دوستي کسي که همواره در برابر دوستان، فضيلت را براي خود ميبيند، دوري کن.
نام کتاب : راه روشن (ترجمه المحجة البيضاء) نویسنده : الفيض الكاشاني جلد : 3 صفحه : 432