نام کتاب : راه روشن (ترجمه المحجة البيضاء) نویسنده : الفيض الكاشاني جلد : 3 صفحه : 392
هدفهاى رفاقت را در بر نمىگيرد و سخن جامع، توجّه به هدفها و
رعايت شرايطى است كه علاوه بر اينها بيان كرديم. بنابراين آنچه در هدفهاى
دنيوى شرط دوستى است، در دوستى و برادرى اخروى، شرط نيست چنان كه بشر
مىگويد: برادران سه دستهاند:
1- برادر اخروى. 2- برادر دنيوى. 3- برادرى كه براى انس انتخاب
مىكنى، و اين هدفها بندرت در يك مورد جمع مىشود، بلكه در مجموع افراد
پراكنده است و شرايط نيز ناگزير پراكنده است.
مأمون گفته است: برادران سه دستهاند: يك دسته، مانند غذايند كه
بىنيازى از آنها ممكن نيست دسته ديگر مانند دارو مىباشند كه گاه و بيگاه
مورد نياز هستند و دسته سوم مانند دردند كه هرگز نيازى به آنها نيست ولى
بنده خدا گاهى گرفتار آنها مىشود و اينها همان كسانى هستند كه نه مايه انس
هستند و نه سودى دارند و بعضى گفتهاند: مثل توده مردم همانند درخت و گياه
است كه بعضى سايه دارند ولى ميوه ندارند همانند كسى كه در دنيا مفيد است
نه در آخرت، زيرا سود دنيوى همچون سايهاى است زودگذر، و بعضى از درختان
ميوه دارند ولى سايه ندارند، همانند كسى كه براى آخرت خوب است نه براى دنيا
بعضى از درختان هم ميوه دارند و هم سايه و بعضى نه ميوه دارند و نه سايه،
مانند خار مغيلان كه لباس را پاره مىكند و نه خوردنى است و نه نوشيدنى و
مثال آن از حيوانات موش و عقرب است، همان طورى كه خداى تعالى فرموده است:
يَدْعُوا لَمَنْ ضَرُّهُ أَقْرَبُ من نَفْعِهِ لَبِئْسَ الْمَوْلى وَ
لَبِئْسَ الْعَشِيرُ«99».
شاعرى مىگويد:
انسانها از يكديگر متفاوتند، وقتى كه آنها را بچشى برابر نيستند
همان طورى كه همه درختان همسان نيستند، يكى داراى ميوه تلخ است«100» و آن
ديگرى بىطعم و بى ميوه است از اين رو، هر كس رفيقى نيافت تا با او همدم
شود و به يكى از اين هدفها از
[99] حج / 13: وکسي را ميخواند که البتّه زيانش از نفعش نزديکتر است، چه بد مولا و ياوري و چه بد مونس و معاشري است.
[100]- در کتاب احياء العلوم به جاي "ثمرٌ مُرٌ"، ثمرٌ حُلوٌ" يعني ميوه شيرين، آمده است.
نام کتاب : راه روشن (ترجمه المحجة البيضاء) نویسنده : الفيض الكاشاني جلد : 3 صفحه : 392