نام کتاب : راه روشن (ترجمه المحجة البيضاء) نویسنده : الفيض الكاشاني جلد : 3 صفحه : 302
اما اخبار، وقتى كه رسول خدا (ص) فرمانروايان ستمگر را توصيف
مىكند مىفرمايد: «هر كه از آنها فاصله گرفت نجات يافت و هر كه از ايشان
دورى جست سالم ماند- يا ممكن است سالم بماند- و هر كه با ايشان وارد در
امور دنياى آنها شد، از ايشان است»«1» و اين از آن جهت است كه هر كه از
ايشان دورى كرد از گناه ايشان در امان است، اما از عذاب عمومى آنان- اگر بر
آنان نازل شود- به خاطر ترك مخالفت و ستيز در امان نمىماند.
پيامبر (ص) فرمود: «بعد از من فرمانروايانى خواهند بود كه دروغ
مىگويند و ستم مىكنند، پس هر كس دروغ آنها را تصديق كند و به ستمگرى آنان
كمك كند از من نيست و من از او نيستم و در كنار حوض كوثر بر من وارد
نشود.»«2»
در خبر است: «بهترين فرمانروايان كسانى هستند كه نزد دانشمندان
مىآيند و بدترين دانشمندان كسانى هستند كه نزد فرمانروايان مىروند.»«3»
و در خبر است: «علما از طرف پيامبران تا وقتى كه با پادشاه معاشرت
نكردهاند بر بندگان خدا امين هستند، و همين كه معاشرت كردند به پيامبران
خيانت كردهاند از ايشان بترسيد و از آنان دورى كنيد.»«4»
مىگويم: از طريق خاصه (شيعه) روايتى است در كافى به اسناد خود از
محمد بن عذافر به نقل از پدرش كه مىگويد: امام صادق (ع) فرمود: «اى عذافر
به من اطّلاع دادند كه با ابو ايّوب و ربيع معامله دارى، چگونه خواهد بود
حال تو آنگاه كه ندا دهند تو را در ميان ياران ستمگراني راوى گويد پدرم سخت
غمگين و متأثر شد. امام ابو عبد الله (ع)
[1] اين حديث را طبراني از حديث ابن عباس با
سند ضعيف – به طوري که در المغني آمده، نقل کرده است و احمد و ابويعلي نظير
آن را – چنان که در مجمع الزوائد، ج 5، ص 247 آمده – روايت کردهاند.
[2]- اين حديث را ابوداوود و طيالسي در مسند خويش، ص 143 و احمد
در مسند خود، ج 4، ص 243 نقل کردهاند و هر دوي آنها از حديث کعب بن عجره
گرفتهاند.
[3]- اين حديث را ابن عبدالبرّ، در العلم، همچنين در ص 88 المختصر، به عبارت ديگري نقل کرده است.
[4]- اين حديث را ابن عبدالبرّ در العلم، نقل کرده به طوري که در ص
87 المختصر آمده و نيز کليني در کافي، ج 1، ص 46، شماره 5 آن را روايت کرده
است.
نام کتاب : راه روشن (ترجمه المحجة البيضاء) نویسنده : الفيض الكاشاني جلد : 3 صفحه : 302