نام کتاب : راه روشن (ترجمه المحجة البيضاء) نویسنده : الفيض الكاشاني جلد : 3 صفحه : 251
امّا آنچه غزالى به عنوان نمونه نقل كرده است، بعضى از آنها نظير
پرهيز وسوسه داران است مثل راه رفتن يحيى و قضيه زندانبان، و داستان
نخوردن انگور و حتى نخوردن آب در راه مكّه، زيرا ظاهرا احوال ائمّه ما (ع)
حاكى از پرهيز نكردن از چنين مواردى است، در حالى كه آنان صدّيقين واقعى
بودهاند و صدّيقى بالاتر از ايشان وجود ندارد، و نهايت چيزى كه از ايشان
در اين باب رسيده روايتى است كه در مصباح الشريعه«46» از امام صادق (ع)
رسيده است: كه فرمود: «تقوا بر سه گونه است.
1- تقواى به خاطر خدا و در راه خدا، و آن عبارت از ترك حلال است تا
چه رسد به خوددارى از شبهه و اين نوع تقوا، تقواى خاصّ الخاصّ مىباشد. 2-
تقوا و ترس از خدا، و آن ترك شبهات است تا چه رسد به حرام و آن تقواى خاص
است. 3- تقواى از ترس آتش و مجازات الهى و آن عبارت از ترك حرام است و
تقواى عام مىباشد. مثل تقوا بمانند آبى است كه در رودى روان است و مثل
مراتب سه گانه تقوا مانند درختانى است كه در كنار اين رود كاشته شده، هر
كدام جوهر، مزه و لطافت و درشتى خودش را دارد و بهره مردم از آن درختان و
ميوهها به قدر و قيمت آنها مربوط مىشود». خداوند عزّ و جلّ فرمود:
صِنْوانٌ وَ غَيْرُ صِنْوانٍ يُسْقى بِماءٍ واحِدٍ وَ نُفَضِّلُ بَعْضَها
عَلى بَعْضٍ في الْأُكُلِ ...«47» بنابراين تقوا براى طاعتها همانند آب
براى درختان است و مثل طبيعت. درختان و ميوهها در رنگ و طعمشان مثل مراتب و
اندازههاى ايمان است پس هر كس بالاترين مرتبه ايمان را دارد و جوهر روح و
روانش از همه صافتر است، از همه كس پرهيزگارتر است و هر كس پرهيزگارتر
باشد عبادتش خالصتر و پاكتر خواهد بود و هر كس چنين باشد از همه كس به خدا
نزديكتر مىباشد و هر عبادتى كه بر اساس غير تقوا باشد گرد و
[47]- رعد / 4: گاهي بر يک پايه ميرويند و گاهي بر دو پايه، همه
آنها از يک آب سيراب ميشوند و با اين حال بعضي از آنها را از جهت ميوه بر
ديگري برتري ميدهيم.
نام کتاب : راه روشن (ترجمه المحجة البيضاء) نویسنده : الفيض الكاشاني جلد : 3 صفحه : 251