نام کتاب : راه روشن (ترجمه المحجة البيضاء) نویسنده : الفيض الكاشاني جلد : 3 صفحه : 216
باشد، زيرا اگر مردم تجارت و صنعت را ترك گويند زندگيها فلج و مردمان نابود شوند.
بنابراين مرتب شدن امور جامعه بستگى به هميارى همگان دارد و بايد هر
كسى كارى را عهدهدار شود، و اگر همگى به يك صنعت رو آورند، باقى كارها
تعطيل خواهد شد و همه مردم نابود مىشوند و بعضى از مردم، اين سخن پيامبر
(ص): «اختلاف امتّم رحمت است»«2» را بر اين مورد حمل كردهاند، يعنى اختلاف
همّت مردم در صنعتها و حرفههايشان بعضى از صناعات مهمّند و برخى از آنها
چندان مورد نياز نيست، چون مربوط به رفاه طلبى و آرايش در دنيا مىشود. پس
بايد به صناعت مهمى اشتغال پيدا كند تا در
اقدام به آن مشكلى را از نظر دينى از مسلمانان حلّ كند و بايد از
شغل نقّاشى و ريختهگرى و گچكارى ساختمان و زينتكارى و هر چه باعث آرايش
دنيا شود، دورى كند زيرا دينداران همه اينها را بد مىدانند، اما ساختن
ابزار موسيقى و آلاتى كه استعمال آنها حرام است، اجتناب از آنها از قبيل
ترك ظلم است و از آن جمله است دوختن قباى ابريشمى براى مردان و ريختهگرى
هر نوع مركب از طلا و يا انگشترهاى طلا براى مردان كه تمامى اينها از
گناهان است و گرفتن مزد براى آنها حرام مىباشد و قبلا گفتيم كه فروختن
طعام و كفن فروشى مكروه است، زيرا باعث مىشود صاحبان اين شغلها منتظر مرگ
مردم و نيازمندى آنان- به خاطر گرانى نرخ- باشند و قصّابى نيز به خاطر
قساوت قلبى كه به همراه مىآورد، و حجامت و رفتگرى به دليل آلودگى و كثافت
آن و همچنين دبّاغى و نظاير آن مكروه است. ابن سيرين واسطه گرى و دلّالى را
نيز مكروه دانسته و
[2] اين حديث را مقدّس در کتاب الحجه و بيهقي
در رساله الشعريه بدون سند نقل کردهاند و حليمي، قاضي حسين، امامالحرمين و
ديگران آن را آوردهاند و شايد اين حديث در کتب بعضي از حافظان نقل شده
باشد که به ما نرسيده و اين حرفي است که سيوطي در الجامع الصغير گفته است و
خبر را صدوق در المعاني، ص 157 نقل کرده و به فرض درستي صدور آن محتمل است
که مقصود از اختلاف آمد و رفت و کنايه از ديد و بازديد و مهماني باشد چنان
که در آيه «اِنَّ في اختلافِ اللَّيلِ وَالنَّهارِ» يعني در پي هم آمدن شب
و روز و در سخن ائمه (ع) «وَ مَختَلَفَ المَلائکَةِ» به معنايي پياپي آمدن
فرشتگان است.
نام کتاب : راه روشن (ترجمه المحجة البيضاء) نویسنده : الفيض الكاشاني جلد : 3 صفحه : 216