responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : راه روشن (ترجمه المحجة البيضاء) نویسنده : الفيض الكاشاني    جلد : 3  صفحه : 209

پيامبر (ص) فرمود: «ببخش تا به تو ببخشند»«14»، و آن حضرت فرمود: «هر كه تنگدستى را مهلت دهد و يا از او بگذرد، خداوند محاسبه او را آسان بگيرد» و در عبارت ديگر آمده: «خداوند او را در روزى كه هيچ سايه‌اى جز سايه عرش خدا نيست، در سايه عرش خود قرار دهد.»«15»

پيامبر (ص) فرمود: «مردى بود كه بر خود ستم كرده بود، به حساب وى رسيدند و حسنه‌اى در نامه عملش نيافتند. از او پرسيدند: آيا هرگز كار نيكى انجام داده‌اىي گفت:

خير، جز اين كه من مردى بودم كه از مردم طلبكار بودم و به غلامانم مى‌گفتم: با توانگران مسامحه كنيد و به تنگدستان مهلت دهيد- و در عبارت ديگر- گفت: از تنگدست چشم پوشى كنيد، پس خداى تعالى فرمود: ما به گذشت از تو سزاوارتريم، اين بود كه خداوند از او در گذشت و او را آمرزيد.»«16»

و آن حضرت (ص) فرمود: «هر كس يك دينار مدّتى وام دهد، براى هر روز تا آخر آن مدّت ثواب صدقه در نامه عملش نوشته مى‌شود و چون موعد آن سر آيد و مهلت دهد، در برابر هر روز به قدر آن وام ثواب صدقه دارد.»«17»

يكى از پيشينيان به خاطر اين خبر، دوست نمى‌داشت كه بدهكار وامش را بپردازد تا اين كه هر روز مطابق تمام وام ثواب صدقه را دريافت كند.

و آن حضرت (ص) فرمود: «ديدم روى در بهشت نوشته‌اند، صدقه ده برابر ثواب دارد و قرض، هيجده برابر»«18». بعضى در معناى اين حديث گفته‌اند: صدقه به دست‌


[14] اين حديث را بيهقي در الشّعب و طبراني در الکبير و احمد در مسند خود – به طوري که در الجامع‌الصغير آمده است – به نقل از ابن عبّاس به سند حسن، نقل کرده‌اند.

[15]- احمد اين خبر را به عبارت ديگر، در مسند خود از حديث ابن اليسر کعب بن عمرو و مسلم به سند صحيح در صحيح خود، ج 4، ص 32 نقل کرده است.

[16]- اين حديث را بخاري در ج 3، ص 72 به نقل از حذيفه به گونه‌اي که در متن است و نيز حاکم در مستدرک، ج 2، ص 28 و بيهقي در سنن کبري، ج 5، ص 356 نظير آن را نقل کرده‌اند.

[17]- اين حديث را نيز ابن ماجه به شماره 2431 و کليني در کافي، ج 4، ص 33 از قول امام صادق (ع)

نام کتاب : راه روشن (ترجمه المحجة البيضاء) نویسنده : الفيض الكاشاني    جلد : 3  صفحه : 209
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست