responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : راه روشن (ترجمه المحجة البيضاء) نویسنده : الفيض الكاشاني    جلد : 3  صفحه : 208

خريد و فروش را ساده و آسان بگيرد.»«10»

امّا اگر از تاجر توانگرى چيزى خريد كه بيش از حد نياز، سود مى‌جويد، تحمّل غبن از چنين كسى پسنديده نيست بلكه تضييع مال بدون اجر و سپاس است در حديثى از طريق اهل بيت (ع) رسيده است: «آدمى كه مغبون شده، اجر و سپاس ندارد.»«11»

مى‌گويم: اين حديث به طريق ما (شيعه) از امام صادق (ع) روايت شده است.«12»

غزالى گويد: «حسن و حسين (ع) و ديگر برگزيدگان پيشين در خريد، دقّت كامل مى‌كردند، با وجود اين، مال زيادى را مى‌بخشيدند. به يكى از ايشان گفتند: در خريد، روى مقدار اندك دقّت زيادى مى‌كنى و سپس مقدار زيادى را مى‌بخشى و اهميّت نمى‌دهىي فرمود: كسى كه مى‌بخشد، از زيادى مالش مى‌دهد امّا كسى كه مغبون مى‌شود در حقيقت عقلش را فريب داده است. يكى از اين بزرگان گويد: همانا من عقل و بصيرتم را فريب مى‌دهم ولى فريب دهنده را بر آن مسلّط نمى‌كنم و هر گاه بخششى مى‌كنم در حقيقت براى خداى تعالى داده‌ام و براى او كار زيادى انجام نداده‌ام.

سوم، دريافت كامل بهاى كالا و ساير مطالبات و احسان در آن،

گاهى به سهل انگارى و چشم پوشى از مقدارى است و گاهى نيز با مهلت و تأخير دريافت وجه است و گاهى با مسامحه در مطالبه پول نقد (و كيفيّت طلا و نقره) است، همه اينها مستحب و در مورد آن تأكيد شده، پيامبر (ص) فرمود: «خدا بيامرزد كسى كه فروش را نيز بمانند خريد و درخواست خريد آسان بگيرد.»«13» پس بايد دعاى پيامبر خدا (ص) را مغتنم شمارد.


[10] اين حديث را بخاري، در ج 3، ص 71 چنين نقل کرده: «خدا بيامرزد مردي را که به وقت فروش، خريد و در وقت مقتضي بخشنده باشد» حاکم نيز در مستدرک، ج 2، ص 54 همين طور نقل کرده است.

[11]- اين حديث را ترمذي حکيم در نوادر به نقل از عبيدالله بن حسن از پدر و او از جدّش (ع) نقل کرده و ابويعلي مرفوعاً از حسين بن علي (ع) روايت کرده و خطيب در تاريخ، ج 3، ص 180 از پيامبر (ص) نقل کرده است.

[12]- کافي، ج 4، ص 496، شماره 3.

[13]- اين حديث اندکي پيش از بخاري و ديگران نقل شد.

نام کتاب : راه روشن (ترجمه المحجة البيضاء) نویسنده : الفيض الكاشاني    جلد : 3  صفحه : 208
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست