responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : راه روشن (ترجمه المحجة البيضاء) نویسنده : الفيض الكاشاني    جلد : 3  صفحه : 150

جدا نشود.»«62» مرد، حق دارد كه بر زنش خشم بگيرد و به خاطر كوتاهى در امرى از امور دينى تا ده روز و تا يك ماه از او دورى كند.»

مى‌گويم: در كتاب كافى از امام صادق (ع) رسيده است كه فرمود: «زنى خدمت پيامبر (ص) آمد و از آن حضرت درباره حق شوهر بر زن پرسيد، پيامبر (ص) جواب داد.

سپس سؤال كرد: پس حق زن بر شوهر چيستي فرمود: لباس براى پوشيدنش فراهم كند و وقت گرسنگى غذا دهد و اگر خطايى كرد ببخشد. آنگاه پرسيد: آيا حق ديگرى جز اينها بر شوهرش نداردي فرمود: نه، آن زن با شنيدن اين كلمه گفت: نه به خدا سوگند من هرگز همسر انتخاب نمى‌كنم! اين جمله را گفت و به راه افتاد. پيامبر (ص) فرمود: برگرد! آن زن برگشت، فرمود: خداى متعال مى‌فرمايد: وَ أَنْ يَسْتَعْفِفْنَ خَيْرٌ لَهُنَّ«63».

از آن حضرت درباره حق زن بر شوهرش نقل شده است كه فرمود: «مرد خوراك و لباس زنش را فراهم كند و با او تندى نكند كه اگر اين كارها را بكند به خدا قسم كه حق زن را ادا كرده است.»«64»

غزالى گويد: «دوازدهم درباره» طلاق‌

بايد توجه داشت كه طلاق مباح است، ليكن در نزد خدا ناپسندترين مباحات است. البته وقتى مباح مى‌شود كه بيهوده باعث اذيت كسى نشود. بنابراين اگر زن را طلاق‌


[62] اين حد يث را ابو داوود در سنن، ج 1، ص 494 با عبارت ديگر نقل کرده و به مصابيح السّنه بغوي، ج 2، ص 34 و 35 مراجعه کنيد.

[63]- کافي، ج 5، ص 511، آيه 60 از سوره نور: اگر پاکدامني و تقوا پيشه کنند براي ايشان بهتر است. در تفسير آيه گفته‌اند: زناني که از زايمان و عادت ماهيانه بازنشسته شده‌اند و اميد ازدواج ندارند، تقوا داشتن از طريق پوشيدن لباسهاي گشاد، بهتر از نپوشيدن است هر چند که تکليف از ايشان برداشته است. علي بن ابراهيم مي‌گويد: يعني نبايد در انظار مردان ظاهر شوند علامه مجلسي پس از نقل اين سخن در مرآةالکلام مي‌گويد: احتمال دارد که مقصود از استعفاف بيرون نرفتن از منزل و در مجالس مردان حاضر نشدن و نگفتن سخنان ناروا باشد که براي آنها بهتر است، اما تفسير استعفاف به ازدواج کردن – چنان که از ظاهر خبر بر مي‌آيد – با اول آيه نمي‌سازد، زيرا سخن درباره زناني است که از ازدواج نااميدند.

[64]- همان مأخذ، همان صفحه، شماره حديث 5.

نام کتاب : راه روشن (ترجمه المحجة البيضاء) نویسنده : الفيض الكاشاني    جلد : 3  صفحه : 150
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست