responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : راه روشن (ترجمه المحجة البيضاء) نویسنده : الفيض الكاشاني    جلد : 3  صفحه : 133

و نيز فرمود: «براى نطفه‌هايتان (همسرى) گزينش كنيد، زيرا رگ و ريشه‌ها نقش دارند»«45» و بعضى به جاى «دسّاس» كلمه «نزّاع» آورده‌اند، يعنى داراى گرايش مختلف و رغبت خاصّ.

8- زن از خويشاوندان نزديك نباشد،

زيرا كه قرابت زياد باعث كم شدن ميل و شهوت مى‌شود. پيامبر (ص) فرمود: «با خويشان نزديك ازدواج نكنيد كه فرزند ضعيف و لاغر به دنيا مى‌آيد»«46» ناتوانى فرزند به خاطر آن است كه خويشاوندى در كم كردن شهوت تأثير دارد، زيرا شهوت از قوه احساس به وسيله نگاه كردن و تماس گرفتن برانگيخته مى‌شود و احساس نيز به وسيله امر شگفت و تازه تقويت مى‌شود، اما چيزى كه مدتى در ديدگاه انسان بوده باعث مى‌شود تا حس آدمى از ادراك كامل آن ناتوان گشته و كمتر تحت تأثير آن قرار بگيرد و در نتيجه ميل و كشش به آن بر انگيخته نشود.

اين بود خصلتهاى قابل توجه در زنان و نيز بر ولىّ دختر واجب است تا درباره ويژگيهاى مردان دقّت كند و به خاطر دخترش مواظب باشد تا مبادا او را به همسرى مردان بد خو، يا بد قيافه، يا سست ايمان، يا مردى كه در


و خضراء الدمن» مي‌گويد: دمن جمع دمنه است و چيزي است که شتر و گوسفند با بول و فضولات خود، کود مي‌دهد، يعني در آغل حيوانات به وجود مي‌آيد، و چه بسا اتفاق مي‌افتد که گياهان زيبا و سرسبز در آن جا مي‌رويد.

[45]- کليني در کافي، ج 5، ص 332 نظير اين روايت را نقل کرده است. و در آن جا آمده است«ان الخال احد الضّجيعين» کنايه از اين که دايي فرزند مي‌تواند ملاک خلق و خوي وي باشد. ابن ماجه اين حديث را به شماره 1968 بدون جمله «فانّ العرق دسّاس» نقل کرده است و ابومنصور ديلمي در کتاب مسند الفردوس از حديث اَنَس چنين روايت کرده: «تزوّجوا في الحجر الصّالح فانّ العرق دسّاس» و ابوموسي مديني در کتاب تضييع العمر و الايام از قول ابن عمر چنين آورده است:

وانظر في اي نصاب تضع ولدک فان العرق دسّاس، اين هر دو روايت به طوري که در المغني آمده، ضعيف است.

[46]- اين روايت را در هيچ مأخذي نيافتم.

نام کتاب : راه روشن (ترجمه المحجة البيضاء) نویسنده : الفيض الكاشاني    جلد : 3  صفحه : 133
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست