responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : راه روشن (ترجمه المحجة البيضاء) نویسنده : الفيض الكاشاني    جلد : 3  صفحه : 131

غزالى گويد: «همان طورى كه زياده روى در مهر از طرف زن كراهت دارد، از طرف شوهر نيز پرسش از ثروت زن، كراهت دارد. بنابراين سزاوار نيست كه به طمع مال با زنى ازدواج كند و اگر چيزى از طرف شوهر هديه دادند بر خانواده زن لازم نيست در برابر آن بيشتر بدهند و همچنين اگر از طرف زن، به شوهر هديه‌اى دادند، باز همين طور. بنابراين نيت درخواست بيشتر نيّت فاسدى است، اما هديه دادن دو طرف به يكديگر عملى مستحبّ و باعث محبت است رسول خدا (ص) فرمود: «به يكديگر هديه دهيد، تا ميان شما محبت ايجاد شود.»«39» اما افزون‌طلبى در اين آيه شريفه آمده است: وَ لا تَمْنُنْ تَسْتَكْثِرُ«40». يعنى به كسى چيزى مده براى اين كه بيشتر از آن را بطلبى، و نيز در اين آيه: وَ ما آتَيْتُمْ من رِباً لِيَرْبُوَا في أَمْوالِ النَّاسِ فَلا يَرْبُوا عِنْدَ الله.«41» زيرا ربا يعنى فزونى و به طور اجمال شامل هر نوع افزون طلبى است هر چند كه در اموال ربوى هم نباشد. پس تمام اينها در ازدواج كراهت دارد و بدعت است و نظير تجارت و قمار مى‌باشد و با هدفهاى ازدواج منافات دارد.

5- زن، اولاد آور باشد.

بنابراين اگر به نازايى معروف است نبايد با او ازدواج كرد.

پيامبر (ص) فرمود: «به شما توصيه مى‌كنم با زنان اولاد آور مهربان ازدواج كنيد»«42» و اگر همسر نداشته و كسى خبر از عقيم بودنش ندارد بايد تندرستى و جوانى‌اش مورد توجّه قرار گيرد، زيرا زن با وجود اين دو صفت غالبا اولاد آور است.


زره پهن و سنگين و بقولي نوعي زره منسوب به تيره‌اي از قبيله عبدالقيس که به حطمة بن محارب مي‌رسند و ايشان زره ساز بودند که اين قول درست تر است.

[39]- اين حديث را کليني در کافي، ج 5، ص 144 روايت کرده است. عراقي گويد: بخاري آن را در کتاب الادب المفرد و بيهقي از قول ابوهريره نقل کرده‌اند.

[40]- مدثّر / 6: (بر هر که احسان مي‌کني) منّت مگذار و عوض بيشتر نطلب.

[41]- روم / 38: آن سودي که شما به رسم ربا (هديه) داديد تا بر اموال مردم رباخوار بيفزاييد، در نزد خدا هرگز نيفزايد.

[42]- اين حديث را نسائي در صحيح خود، ج 6، ص 65 و ابوداوود در سنن، ج 1، ص 473 نقل کرده‌اند.

نام کتاب : راه روشن (ترجمه المحجة البيضاء) نویسنده : الفيض الكاشاني    جلد : 3  صفحه : 131
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست