responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : راه روشن (ترجمه المحجة البيضاء) نویسنده : الفيض الكاشاني    جلد : 3  صفحه : 121

مى‌كند تحمل كند و همچون مردى خواهد بود كه خدمت رسول خدا (ص) آمد، عرض كرد: «يا رسول الله! من زنى دارم كه دست هيچ كسى را ردّ نمى‌كند. رسول خدا (ص) فرمود. طلاقش بده: عرض كرد: او را دوست مى‌دارم. فرمود: نگه دارش.»«8» اين كه پيامبر (ص) دستور داده است تا آن زن را نگه دارد به اين سبب بوده كه مبادا اگر او را طلاق دهد، خود نيز به دنبال آن زن برود و او نيز به فساد مبتلا شود. اين است كه ادامه همسرى او را با دل‌تنگى‌اش سزاوارتر براى دفع فساد ديده است و هر گاه زن با فساد دينى خود باعث از بين رفتن مال شوهر شود همواره زندگى همسرش را تيره خواهد كرد و اگر شوهر در برابر خلاف او خاموش باشد و اعتراض نكند، شريك جرم و مخالف اين آيه شريفه خواهد بود:

قُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَهْلِيكُمْ ناراً.«9» و اگر اعتراض كند و با او بستيزد و مانع شود زندگى‌اش تلخ مى‌شود، از اين رو پيامبر (ص) بيشتر بر ازدواج با زن ديندار تأكيد مى‌كند و مى‌فرمايد: «با زن، به خاطر مال، جمال، فاميل و دينش ازدواج مى‌كنند تو فقط با ديندار ازدواج كن.»«10»

در حديث ديگرى گويد: «هر كس با زنى به خاطر مال و زيبايى‌اش ازدواج كند، از مال و زيبايى او محروم خواهد بود و هر كه با زنى به خاطر ديندارى‌اش ازدواج كند، خداوند مال و جمال او را نصيب وى گرداند.»«11»

پيامبر (ص) فرمود: «زنى را به خاطر زيبايى‌اش تزويج نكنيد، زيرا شايد زيبايى او


[8] اين حديث را نسائي در سنن، ج 6، ص 67، از حديث ابن عباس نقل کرده است و ابن جوزي آن را از احاديث ساختگي شمرده، امّا شيخ نورالدين بن عبدالهادي سندي حنفي به او اعتراض کرده مي‌گويد: رجال سند اين حديث همان رجال صحيح بخاري و صحيح مسلم است بنابراين نبايد به حرف کسي که حکم به ساختگي اين حديث کرده است، توجه کرد.

[9]- تحريم / 6: خود و خانواده‌تان را از آتش (دوزخ) نگاه داريد.

[10]- اين حديث را مسلم در صحيح خود، ج 4، ص 175 و ابوداوود در سنن، ج 1، ص 427 آورده‌اند.

[11]- کليني اين حديث را در کافي، ج 5، ص 333 از قول امام صادق (ع) و طبراني نظير آن را با سند ضعيفي چنان که در مجمع الزوائد، ج 4، ص254 آمده نقل کرده‌اند.

نام کتاب : راه روشن (ترجمه المحجة البيضاء) نویسنده : الفيض الكاشاني    جلد : 3  صفحه : 121
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست