نام کتاب : راه روشن (ترجمه المحجة البيضاء) نویسنده : الفيض الكاشاني جلد : 3 صفحه : 120
ولىّ ازدواج وى صحيح است و در اقدام حاكم به جاى ولىّ نيز احتمال
قوى بر جواز است. در روايت صحيحى از اهل بيت (ع) رسيده است: آن كسى كه
اختيار پيمان ازدواج به دست اوست ولىّ امر زن است«6» و حاكم ولىّ كسى است
كه سرپرست ندارد.«7»
18- زنى كه يتيم است، ازدواجش درست نيست، مگر پس از آن كه بالغ شود مىگويم: مطلب بالا عينا در اين جا نيز صادق است.
19- يكى از همسران پيامبر (ص) باشد، اعمّ از اين كه پيامبر (ص) با
او همبستر نشده و از دنيا رفته باشد و يا با او همبستر شده باشد زيرا اينان
مادران مؤمنيناند. البته چنين زنى در زمان ما وجود ندارد. اينها بودند
موانعى كه باعث حرمت مىشد.
امّا خصلتهايى كه باعث سعادت زندگى است
و بايد در مورد زن رعايت شود تا ازدواج دوام يابد و هدفهاى آن كاملا
بر آورده شود، هشت چيز است: ديندارى، اخلاق، زيبايى، كمى مهريّه، زايا
بودن، دوشيزگى و داراى نسب بودن و ديگر اين كه از خويشان نزديك نباشد.
1- زن صالح و ديندار باشد.
اين مسأله مهمى است و لازم است به آن توجّه شود، زيرا اگر زن در
خويشتندارى و حفظ عفّت خود، ديندارىاش سست باشد، همسرش را به چيزى نشمرد و
او را در بين مردم رو سياه كند و دل او را با نخوت خود نگران كند و زندگى
را بر او تيره گرداند. با اين حال اگر شوهر، راه حميّت و غيرت پيش گيرد،
بايد هميشه در گرفتارى و اندوه به سر برد و اگر بىتفاوت باشد نسبت به دين و
ناموسش سهل انگار است و به كم حميّتى و بىغيرتى متهم خواهد شد. اگر زن
علاوه بر ناشايستگى زيبا هم باشد، گرفتارى بيشتر و سختتر خواهد شد، زيرا
براى شوهر جدا شدن از او دشوار مىشود و نمىتواند از او دل بكند و
نمىتواند خطرى كه او را تهديد
[7]- اين حديث را در کتب شيعه نيافتم، ابوداوود در سنن، ج 1، ص
481 و ابن ماجه به شماره 1879 نقل کردهاند در حالي که اين حديث مخالف اصول
شيعه است مگر مقصود از سلطان امام يا حاکم شرع باشد به کتاب مختلف الشيعه،
ج 2، ص 90 مراجعه کنيد.
نام کتاب : راه روشن (ترجمه المحجة البيضاء) نویسنده : الفيض الكاشاني جلد : 3 صفحه : 120