نام کتاب : راه روشن (ترجمه المحجة البيضاء) نویسنده : الفيض الكاشاني جلد : 3 صفحه : 117
ملك يمين و در مورد زن مجوسى، جواز است. روشنترين قول، در تمام
اين موارد به طور مطلق كراهت است، هر چند كه در زن مجوسى اين كراهت شديدتر و
در عقد دائم- به دليل جمع بين روايات و نصوص- كراهت مؤكدتر است.
7- زن، برده باشد و همسرش آزاد و قادر بر اداره زن آزاد باشد و يا
آن كه بيمى از سختى معيشت نداشته باشد مىگويم: در اين باره نيز، ما (شيعه)
نظر مخالفى داريم و ازدواج كنيز به شرط حلال كردن از نظر ما جايز است،
همان طورى كه از اهل بيت (ع) در اخبار زيادى رسيده است، البته نه مهريه
دارد و نه مدّت. در كتاب كافى از فضيل بن يسار نقل شده كه گفت:
«به امام صادق (ع) عرض كردم: فدايت شوم، بعضى از شيعيان از شما نقل
كردهاند كه شما فرمودهايد: هر گاه مردى كنيزش را حلال كند، ازدواج با او
حلال استي فرمود:
آرى اى فضيل.
گفتم: پس چه مىفرماييد درباره مردى كه كنيزى دارد گرانبها و آن
دوشيزه است وى به برادر مسلمانش بجز آميزش با او را حلال مىكند، آيا او حق
دارد همبستر شودي
فرمود: خير، بجز آنچه حلال كرده است او حق ندارد و اگر تنها بوسيدن او را اجازه داده باشد، جز آن حق را ندارد.»«3»
8- تمام و يا مقدارى از كنيز در ملك يمين مردى باشد كه با او ازدواج
مىكند 9- از خويشان نزديك مرد يعنى از اصول و يا فروع او، و يا فروع درجه
اول از اصول او و يا فرع اول از هر اصلى باشد كه پس از آن نيز اصلى است.
مقصود من از اصول مادران و مادر بزرگهاست و از فروع اولاد و نوادگان است و
غرض از فرع درجه اوّل اصول، خواهران و خواهر زادگان است، و فرع اول از هر
اصلى كه پس از آن نيز اصلى باشد، عمهها و خالههاست نه اولاد ايشان 10-
زنى كه به خاطر شير دادن حرام شده باشد، و هر زنى كه به دليل نسب از