نام کتاب : راه روشن (ترجمه المحجة البيضاء) نویسنده : الفيض الكاشاني جلد : 3 صفحه : 118
اصول و فروع- چنان كه گذشت- حرام است، از طريق شير دادن نيز همان
زن حرام مىشود و ليكن علّت حرمت پنج نوبت شير دادن است و كمتر از آن باعث
حرمت نمىشود مىگويم: بلكه از نظر ما (شيعه) پانزده مرتبه به قول مشهور و
يا يك شبانه روز متوالى شير بخورد و غذاى ديگر نخورد و يا به مقدارى شير
بخورد كه گوشت برويد و استخوان بچه استحكام گيرد. بيشتر علماى شيعه اتحاد
صاحب شير را به دليل خبر صحيحى كه از اهل بيت (ع) رسيده، شرط حرمت
دانستهاند و اين قول خلاف احتياط است، و بعضى از فقها اولاد صاحب شير را
چه از طريق ولادت باشد و يا شير دادن و اولاد زن شير دهنده را تنها از راه
ولادت بر پدر شير خواره حرام دانستهاند به دليل اخبار صحيحى كه از اهل بيت
(ع) در اين باره رسيده است«4» و اين قول مطابق احتياط است 11- زنى كه به
خاطر آن كه مرد داماد او شده است حرام مىشود، به اين ترتيب كه زوج دختر آن
زن را به همسرى گرفته و يا قبلا با نوه آن زن ازدواج كرده و يا آن كه با
يكى از آنها به شبهه در حال عقد، همبستر شده و يا آن كه با مادر آنها و يا
يكى از مادر بزرگهايشان به وسيله عقد و يا شبهه عقد همبستر شده باشد در اين
صورت به مجرد عقد كردن آن زن، مادران وى حرام مىشوند ولى اولاد آنها حرام
نمىشوند مگر به وسيله همبستر شدن مىگويم: در مورد وطى به شبهه ديدگاه
فقهاى شيعه مختلف است و امّا در مورد زنا اگر عارضى باشد- مثل كسى كه با
زنى ازدواج كند سپس با مادر آن زن زنا كند- و زنش بر او حرام نمىشود، اما
اگر قبلا با مادر زنا كرده بود، دختر بر او حرام مىشود و نظير همين است
آنجايى كه اگر مردى با پسربچهاى لواط كند، بدون هيچ اختلاف نظرى، مادر،
دختر و خواهرش بر آن مرد حرام مىشود، مگر آن كه قبلا آنها را به عقد خود
در آورده باشد، در آن صورت استصحاب حليّت مىشود، زيرا كه حرام، حلال را
حرام
[4] به کافي، ج 5، ص 440 و استبصار، ج 3، ص 192 و تهذيب، ج 2، ص 204 مراجعه کنيد.
نام کتاب : راه روشن (ترجمه المحجة البيضاء) نویسنده : الفيض الكاشاني جلد : 3 صفحه : 118