گاهى به زبان اثبات مانند( :
اهدنا الصراط المستقيم
) و گاهى به زبان سلب مانند(
ربنا لاتزع قلوبنا بعد اذ هديتنا
) , [5] دوام آن مسئلت مى شود . سپس رسول خدا صلى الله عليه وآله به آنان
فرمود : اگر راست مى گوئيد بيش از نيازتان , بنا نكنيد , و زائد بر توشه خود
نيندوزيد و از خداوندى كه به سوى او برمى گرديد بپرهيزيد .
در روايتى درباب مسكن اينچنين آمده است كه مفاد آن با توجه به سائر ادله
اين است كه , اگر كسى بيش از حاجتش طبقات بناء را بالا ببرد فرشته اى به او
مى گويد( : أين تريد يا فاسق ؟) ! . [6]
خوف عقلى و خوف نفسى
در پايان فرمود( : واتقوا الله الذى اليه ترجعون) گاهى سخن از(
فاتقوا النار التى و قودها الناس والحجارة
) [7] است , و گاهى سخن از( واتقوا الله الذى اليه ترجعون) اين تقوا
همان خوف عقلى است نه خوف نفسى . هراس از جهنم گرچه كمال است , اما خوف
نفسى است , ولى خوف از خداى سبحان كمال برتر و خوف عقلى . مثلا انسان عارف
به مقام عصمت هنگامى كه وارد حرم معصوم سلام الله عليه مى شود , حريم مى گيرد .
آن جلال و شكوه معصوم سلام الله عليه او را مرعوب نموده , در خويش احساس
حقارت مى نمايد . اين خوف عقلى است , وقتى هم كه به آتش و امثال آتش مى رسد
فاصله