از اسفار اربعه عقليه است بازاء سفر سوم سالكين الى الله كه من الحق الى الخلق
بالحق است .
سپس در خلق سماوات و ارض نظر مى كنند و رجوع آنها را الى الله تعالى ميدانند
و مضار و منافع آنها را و به آنچه موجب سعادت و شقاوت آنها در دنيا و آخرت
است آشنا ميشوند پس معاش و معاد آنها را مى دانند و از مفاسد نهى مى كنند و
بمصالح امر و در امر آخرت مى نگرند و آنچه كه در آن از جنت و نار و ثواب و
عقاب و صراط و حساب و ميزان و نظائر كتب و تجسم اعمال و بالجمله آنچه را كه
انبيا آورده اند و رسل بدانها خبر داده اند صلوات الله و سلامه عليهم اجمعين
ميدانند اين است سفر چهارم از اسفار اربعه عقليه بازاء سفر چهارم اهل الله كه
من الخلق الى الخلق بالحق است .
تبصره : قيصرى در شرح فص آدمى فصوص الحكم ( ص 73 ط 1 ) , و در شرح فص نوحى
( ص 146 و ص 147 ) و در فص هودى ص 249 , در اسفار و سير و سلوك بحث كرده
است و در اواخر فص نوحى كه درباره قطب و كمل بحث مى كند , از آن استفاده مى
گردد كه كسانى از حق به خلق براى تكميل نفوس , سفر چهارم مى كنند اشرف از كسانى
اند كه در سفر سوم متوقف شدند و حق هم همين است .
ما در اين فص بهمين قدر اكتفا مى كنيم و خواننده اين كتاب بداند كه مطالب
اين فص و فص سى و سوم و فص بعدى و فص پنجاه و هفتم مكمل يكديگرند و اميد
است كه در فصوص آتيه از جانب فياض على الاطلاق فيوضاتى افاضه شود . و الحمد
لله رب العالمين .