responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : کرامت در قرآن نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 53
آنها هم محدود است , و قهرا كرامت هم چنين خواهد بود , چون تقوا نه تنها از نيروى معنوى نمى كاهد بلكه بر آن مى افزايد و موجب شرح صدر مى گردد و در اثر شرح صدر فيض بيشترى نصيب انسان مى شود . البته بايد استطاعت را تحصيل نمود , چون , استطاعت گاهى حصولى است و گاهى تحصيلى , از اينرو بايد علم و بينش درونى را تحصيل نمود و درجات ضعيفه تقوا را بدست آورد تا زمينه استطاعت فراهم آيد و انسان به درجه برتر راه يابد . پس امر به تقوا در حد استطاعت , تكليف ما لا يطاق نيست , بلكه خود تقوا طاقت مى آورد . چنانكه در آيه ديگرى مى فرمايد :

( يا ايها الذين آمنوا اتقوا الله حق تقاته ) [18]

يعنى آنطورى كه حق تقوا و شايسته خداست با تقوا باشيد . و چون حق تقواى الهى محدود نيست , معلوم مى شود انسان مى تواند در پرتو توجه به قدرت نا محدود بالذات , از توان بى كران برخوردار شود , انسان در اثر وارستگى و تقوا , به جايى مى رسد كه مجذوب مى گردد به طورى كه در بقيه راه , او را مى برند .

سالك مجذوب و مجذوب سالك

خدا گاهى مى فرمايد : مسافرين من به سوى من مى آيند , اما گاهى مى فرمايد : من مسافرين خود را به سمت خودم مى برم . مثلا


[18]- سوره آل عمران , آيه 102

نام کتاب : کرامت در قرآن نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 53
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست