responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : کرامت در قرآن نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 125
همان ارتباط با عالم طبيعت است , و اين ارتباط , يا در اثر جهل مركب است و يا در اثر غفلت . اصرار قرآن كريم اينست كه اول انسانها را عالم كند و سپس آنها را متذكر نمايد . لذا دستور سودمند اسلام اينست كه انسان همواره به ياد مرگ باشد , هنگامى كه مى خوابد و يا از خواب بر مى خيزد به ياد مرگ باشد , هر حادثه ناگوارى براى انسان پيش مى آيد بايد بگويد( : انا لله و انا اليه راجعون ) [19] . گرچه نوع مردم فقط مرگ را حادثه تلخ مى دانند و درباره آن مى گويند ( : انا لله . . . ) اما اگر كسى موحد كامل بود در همه رويدادهاى ناملايم مى گويد( : انا لله . . . ) چون انسان در عالم طبيعت در مسير دگرگونى و زوال و تغيير و حركت است . مثلا در آن ظهور ايمان و بروز كفر هست , ثم آمنوا هست , ثم كفروا هست و مانند آن . انسان , تا آخرين لحظه مكلف است كه خود را مراقبت كند و شستشو دهد , اما اگر ملكات كفر آميز در جان وى راسخ شد , توفيق تو به هم نصيب او نخواهد شد . لذا قوم شعيب پيغمبر - عليه السلام - با صراحت به وى گفتند خودت را معطل نكن . ( سواء علينا اوعظت ام لم تكن من الواعظين ) خداوند سبحان هم , روى جمود بعضى از كافران لجوج و متمرد , صحه گذاشت , فرمود( : سواء عليهم ءانذرتهم ام لم تنذرهم ) البته اينان مكلف به توبه اند , ليكن موفق به آن نخواهند شد . در عالم حركت , جا براى تغيير و تبديل هست , اما وقتى انسان از نشئه حركت , رخت بر بست , رشته عمل او گسيخته

[19]- سوره بقره , آيه 156

نام کتاب : کرامت در قرآن نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 125
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست