كريمه سوره فرقان فرمود( :
يخلد فيه مهانا
) [17] يعنى وى براى هميشه گرفتار اهانت است .
پاداش مكرمين
در مقابل اينها كسانى هستند كه درباره آنها فرمود( :
فى جنات مكرمون
) [18] يعنى ابدا از كرامت برخوردارند . كفار و منافقين ابدا گرفتار
اهانتند , و كرامت براى مؤمنين دائمى است . چون اينان كوشيدند در زمان حيات ,
جانشان را به آن امر جاويد و ابدى مانوس كنند , و انسان با ملكات و اوصافش
براى هميشه زنده است . اين جسم است كه حالات گوناگون دارد , و در معاد دوباره
به حالت اولى اش كه مناسب آن عالم باشد بر مى گردد و گرنه در روح هيچ تفاوتى
پيدا نمى شود .
خلاصه اگر خداى سبحان انسان را به كرامت دعوت مى كند , بار زائدى بر او تحميل
نمى كند و مساله گرايش فطرت بخصوص سمت كرامت , غير از مساله علم و قدرت و
اراده و انتخاب است . در اين اصول سه گانه , انسان بين ايمان و كفر به طور
يكسان قرار دارد , اما آن كشش درونى انسان به سمت فضيلت است .