responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : کرامت در قرآن نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 122
اهانت ابدى مى ماند , يعنى به جاى اينكه كريم بشود , مهان خواهد شد . اگر انسان كرامت خويش را در پرتو سير الهى فراهم نكرد , هيچ عاملى براى او كرامت به بار نمى آورد . لذا گرفتار اهانت ابدى خواهد شد , زيرا روح انسان موجود ابدى است , و اين روح ابدى غذاى ابدى خود را مى طلبد , و آن غذاى ابدى كه ملكه نفسانى است يا ايمان است يا كفر , و اين روح ابدى است كه مطابق آن ملكه نفسانى , پاداش يا كيفر مى بيند .

علت خلود

چنين نيست كسى مثلا 50 سال گناه بكند , و براى ابد بسوزد . بلكه 50 سال گناه , ملكه گناه فراهم مى كند كه آن كفر است ( معاذ الله ) و آن ملكه امر ابدى است . اگر عقائد انحرافى و زشت در جان كسى راه پيدا كرد , اين عقيده مثل روح وى مجرد و ابدى خواهد بود . خداى سبحان مى فرمايد : جزاء وفق عمل است( جزاء وفاقا ) [13] يعنى شما چون يك ملكه نفسانى و ابدى فراهم كرديد , گرفتار عذاب ابد هستيد , نه اينكه چون 50 سال گناه كرديد , براى هميشه مى سوزيد . آن 50 سال مربوط به بدنه كار است , اما روح كار و نيت عمل و ملكه حاصل از استمرار گناه , هرگز سال و ماه و . . . ندارد . علم و آگاهى , زمان بردار نيست , كار است كه سال و ماه بر مى دارد .

اگر انسان روح مجردى دارد و اگر عقائد و نفسانيات و


[13]- سوره نبا , آيه 26

نام کتاب : کرامت در قرآن نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 122
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست