نام کتاب : قرآن و عرفان و برهان از هم جدائي ندارند نویسنده : حسن زاده آملي، حسن جلد : 1 صفحه : 54
ابواب ياد شده اين كتاب كبير بينظير مطلقا در مقامات چهارگانه تجليه و
تخليه و تحليه و فناء فى الله , و در بيان درجات معارج نفس است كه آن را
علاوه بر تجرد عقلانى مقام فوق تجرد يعنى مقام لايقفى نيز مى باشد .
در حضرت هشتم از باب پانصد و پنجاه و هشت آن كه حضرت شهادت است , درباره
درجات اهل قرآن در قيامت گويد( : و لهم منابر اخرلها درج على عدد اى القرآن
) . . . ( ج 4 ص 226 ط بولاق ) .
اين گفتار شيخ اشارت به حقيقتى است كه حضرت اميرالمؤمنين امام على عليه
السلام به فرزندش محمد فرمود( :
اعلم ان درجات الجنة على عدد آيات القرآن فاذا كان يوم القيامة يقال لقارى
القرآن : اقرا وارق . . .
)
حديث را به طور كامل , جناب صدوق در من لا يحضره الفقيه , و جناب فيض در
آخر وافى , باب مواعظ اميرالمؤمنين عليه السلام ( ج 14 ط رحلى ص 65 ) روايت
فرموده اند . آرى فصوص و فتوحات همچون صحف تفسيرى مشايخ عرفان و ديگر كتب
آنان , تفسير انفسى قرآن كريم و روايات صادر از اهل بيت عصمت اند . و به
فرموده حكيم متاله سبزوارى در اول اسرار الحكم( : تا مشكلى مى رسد تبادر به رد
و انكار نكنيد كه مطالب عاليه را فهميدن هنر است نه رد و انكار) .
اما امضاى شارع عقيدت مذكور حكيم و عارف را به موجب آيات و روايات بسيار
است كه تعرض بدانها سبب اطناب و علت خروج از وسع رساله خواهد شد . لذا به
تمسك يك آيت و دو روايت تبرك مى جوييم و فصل را بدان خاتمه مى دهيم : اما
آيت , خداى سبحان از پيامبر خود نوح نجى صلوات الله و سلامه عليه حكايت فرمود
كه به قوم خود گفت( :
ما لكم لا ترجون لله وقارا و قد خلقكم اطوارا
) ( نوح 14 و 15 ) .
اطوار انسانى را شعب و ابعاد بى نهايت است . اين كمترين به اندازه بينش
خود اين اطوار را به طور كلى در شصت و شش موضوع به تازى به قلم آورده است و
آن را عيون مسائل النفس ناميده است , و سپس اين عيون را با اشارات لطيف
منطق وحى , و غرر احاديث آل طهارت و عصمت , و مبانى قويم حكمت و فلسفه
نام کتاب : قرآن و عرفان و برهان از هم جدائي ندارند نویسنده : حسن زاده آملي، حسن جلد : 1 صفحه : 54