نام کتاب : قرآن و عرفان و برهان از هم جدائي ندارند نویسنده : حسن زاده آملي، حسن جلد : 1 صفحه : 55
الهى , و اصول و امهات شريف حقايق عرفانى نيز به تازى شرح كرده است و آن را
سرح العيون فى شرح العيون ناميده است .
سبحان الله از اين اطوار انسانى , بدن عنصرى او از عالم طبيعت است و هميشه
در تصرم و تجدد است و وحدت صورت او محفوظ است . روح او گوهرى نورانى است
كه از مشاين طبيعت منزه است و آن را مراتب تجرد برزخى و عقلانى و فوق تجرد
عقلانى است كه حد يقف ندارد , و در هر مرتبه حكمى خاص دارد و در عين حال احكام
همه مراتب , ظهور اطوار وجودى اوست . مرتبه نازله او محاكى مرتبه عاليه اوست
چنانكه در سلسله طوليه وجود هر دانى ظل عالى است و نشئه اولى مثال نشئه آخرى
است , و , و , و , بلكه هزارها و , به توان هزارها , و .
اما روايت راقم چهل حديث از غرر احاديث در معرفت نفس را با ذكر ماخذ آنها
در نكته هزار و يكم از كتاب هزار و يك نكته آورده است , از آنها دو حديث
را برگزيده در اين گرامى نامه مى نگارد :
حديث اول , حدود يك قرن بعد از شريف رضى جامع نهج البلاغه , عالم اوحدى(
عبدالواحد بن محمد تميمى آمدى) متوفى 510 هق , يازده هزار و پنجاه كلمه از
كلمات قصار اميرالمؤمنين امام على عليه السلام را به نام غرر الحكم و درر الكلم
به ترتيب حروف تهجى گرد آورده است , و حكيم محقق و فقيه نبيه آقا جمال
خوانسارى متوفى 1125 هق آن را به فارسى شرح كرده است كه در هفت مجلد با ضميمه
رساله شرح اخبار طينت آقا جمال مذكور , به همت و تصحيح مرحوم محدث ارموى به
طبع رسيده است . و خود متن غرر و درر يك بار در صيدا و يك بار در نجف چاپ
شده است . در غرر و درر آمدى بسيارى از كلمات امير عليه السلام در بيان عالم
امر , بخصوص در معرفت نفس , اهميت بسزا دارد , و تا آنجا كه نگارنده آگاه
است كتابى بدين تفصيل در جمع آورى كلمات قصار آن حضرت تدوين نشده است .
غرض اين كه يكى از كلمات قصار حضرت برهان عارفان و امام موحدان اميرمؤمنان
على عليه السلام در آن اين است :
(
العارف من عرف نفسه فاعتقها و نزهها عن كل ما يبعدها
) عارف كسى
نام کتاب : قرآن و عرفان و برهان از هم جدائي ندارند نویسنده : حسن زاده آملي، حسن جلد : 1 صفحه : 55