نام کتاب : قرآن و عرفان و برهان از هم جدائي ندارند نویسنده : حسن زاده آملي، حسن جلد : 1 صفحه : 48
گويد :
ما عدمهاييم و هستيها نما *** تو وجود مطلق و هستى ما
و عارف سنايى غزنوى در اوايل باب پنجم حديقة الحقيقة در وصلت علم و عمل
گويد :
علم دين بام گلشن جانست *** نردبان عقل و حس انسانست
از پى دوست را و دشمن را *** علم جان را به و عمل تن را
چكنى علم در ميانه گنج *** كار بايد كه كار دارد خنج
علم نر آمد و عمل ماده *** دين و دولت بدين دو آماده
در بيت اخير ناظر به حديث رسول الله ( ص ) است كه( :
العلم امام و العمل تابعه
) ( علم اليقين فيض ط 1 رحلى ص 5 ) يعنى به اصطلاح حكيم عقل عملى تابع عقل
نظرى است .
و عارف رومى نيز در دفتر سوم مثنوى در نكاح سارى نيكو گفته است :
حكمت حق در فضا و در قدر *** كرده ما را عاشقان يكديگر
جمله اجزاى جهان زان حكم پيش *** جفت جفت و عاشقان جفت خويش
آسمان مرد و زمين زن در خرد *** هر چه آن انداخت اين مى پرورد
و اين زمين كدبانوييها مى كند *** بر ولادات و رضاعش مى تند
نام کتاب : قرآن و عرفان و برهان از هم جدائي ندارند نویسنده : حسن زاده آملي، حسن جلد : 1 صفحه : 48