نام کتاب : قرآن و عرفان و برهان از هم جدائي ندارند نویسنده : حسن زاده آملي، حسن جلد : 1 صفحه : 47
براى توليد , چه اين كه علم و عين را با هم محاكات است . عارف نامور شيخ
شبسترى در گلشن راز در اين موضوع فرمايد :
تصور كان بود بهر تدبر *** به نزد اهل عقل آمد تفكر
زترتيب تصورهاى معلوم *** شود تصديق نامفهوم مفهوم
مقدم چون پدر تالى چو مادر *** نتيجه هست فرزند اى برادر
در بيت اخير ناظر به همان تشبيه علم به عين اعنى تشبيه صور علمى به نكاح است
, و در يك بيت حسن صنعت به كار برده است كه جمع بين پدر و مادر و فرزند و
برادر كرده است .
در نكاح سارى ياد شده , و در ازواج و ازدواج آنها , عارفان را سخنانى است كه
بيان محض حكمت و صرف برهان اند , و ان شئت قلت تفسير انفسى برخى از آيات
قرآن اند . گاهى از ازدواج وجود و ماهيت باهم سخن گفته اند , و زمانى از نكاح
آسمان و زمين باهم , و وقتى از وصلت علم و عمل باهم , و هكذا , كه هر نكاح
را نتايج بى شمار است , و آنچه دمبدم پديد مى آيد همه نتايج نكاح سارى در
موجودات اند . خداى سبحان در قرآن فرقان فرمايد :
سبحان الذى خلق الازواج كلها مما تنبت الارض و من انفسهم و مما لايعلمون
( يس 37 ) .
عارف شمس مغربى در ترجيعات ديوانش در نكاح سارى بين وجود و ماهيت گويد :
كاروان وجود گشت روان *** جانب چين و هند و روم و عراق
مجتمع گشت با وجود عدم *** اجتماعى قرين بوس و عناق
چه عروسى است آنكه هستى حق *** باشد او را گه نكاح صداق
هر كه او زين نكاح شد آگاه *** دو جهان را بكل بداد طلاق
مراد مغربى از عدم در بيت دوم ماهيت امكانى است چنانكه عارف رومى در مثنوى
نام کتاب : قرآن و عرفان و برهان از هم جدائي ندارند نویسنده : حسن زاده آملي، حسن جلد : 1 صفحه : 47