نام کتاب : قرآن و عرفان و برهان از هم جدائي ندارند نویسنده : حسن زاده آملي، حسن جلد : 1 صفحه : 44
چشم بدون واسطه , در هر دو حال , يك نوع ادراك ابصارى است هر چند يكى از راهى
باريك و ديگرى از راهى فراخ است , به همين مثابت است معناى مطلق و معناى
مقيد كه آن را معقول و اين را موهوم گوييم , و صرف اطلاق و تقييد ايجاب نمى كند ك
ه دو نوع ادراك صورت گرفته باشد , به خلاف معقول و مبصر مثلا دو نوع ادراك اند
.
به نقل حديثى بسيار بسيار گرانقدر كه از غرر احاديث است در تثليث عالم و
آدم تبرك مى جوييم : اشارتى رفت كه عوالم به طور كلى سه اند چنانكه انواع
ادراك انسانى سه اند . اكنون سخن ما اين است كه انسان به حسب هر يك از سه
نشئه ادراكى خود با نشئه اى از نشئات سه گانه عالم كه مسانخ اوست ارتباط مى يابد
, و به حقايق آنها پى مى برد : يا نشئه حس خود به عالم شهادت مطلق , و با
نشئه خيال خود كه از آن تعبير به خيال متصل و مثال متصل مى كنند به عالم مثال
منفصل , و با نشئه عقل خود به عالم عقل , خلاصه اين كه : ملكت با عالم ملك
است , و خيالت با عالم مثال , و عقلت با عالم عقول , قابل حشر با همه اى , و
داراى سرمايه كسب همه , از تو حركت و از خدا بركت . صادق آل محمد ( ص )
فرمود :
ان الله عز و جل خلق ملكه على مثال ملكوته , و اسس ملكوته على مثال جبروته ,
ليستدل بملكه على ملكوته , و بملكوته على جبروته
. حديث را عارف نامور نسفى در انسان كامل روايت كرده است ( ص 375 ط 1 ) .
بحثى ديگر در اين كه اساس عين و علم بر تثليث است : در اين كه ايجاد بر
تثليث است , عارفان را بحثى شيرين به عنوان( نكاح سارى) است . يعنى كه
نكاح در نظام هستى مطلقا سارى است و آن از فرديت ثلاثه است كه( دهش و
پذيرش و سپس پيدايش) است , زيرا كه انتاج عوالم معنوى و روحى و نفسى و
مثالى و حسى با همه اختلاف صورشان از نكاح سارى است .
شيخ اكبر محيى الدين عربى در دو جاى فصوص الحكم يكى بتفصيل در فص صالحى , و
ديگر به اجمال در فص محمدى ( ص ) در اين كه اساس انتاج , چه در عين وجه در
علم , تثليث است بحث فرموده است , و شراح فصوص چون جندى و
نام کتاب : قرآن و عرفان و برهان از هم جدائي ندارند نویسنده : حسن زاده آملي، حسن جلد : 1 صفحه : 44