نام کتاب : قرآن و عرفان و برهان از هم جدائي ندارند نویسنده : حسن زاده آملي، حسن جلد : 1 صفحه : 43
قسم مى داند عالم شهادت مطلق , و عالم مثال منفصل , و عالم عقل انواع ادراك را
نيز سه قسم مى داند كه وهم را عقل ساقط مى داند . و اين مطلب شامخ را در پنج جاى
كتاب اسفار كه ام الكتاب مؤلفات اوست عنوان مى كند :
موضع اول در فصل چهاردهم طرف اول مرحله دهم اسفار كه در اتحاد عاقل به معقول
است در اينجا به طور اجمال مطلب را بدين عبارت عنوان فرمود( : اعلم آن
الفرق بين الادراك الوهمى و العقلى ليس بالذات بل امر خارج عنه و هو الاضافة
الى الجزئى و عدمها , فبالحقيقة الادراك ثلاثة انواع كما ان العوالم ثلاثة ,
و الوهم كانه عقل ساقط عن مرتبته) . . . ( ج 1 ط 1 رحلى ص 291 ) .
موضع دوم در فصل سوم باب پنجم كتاب نفس اسفار كه به طور تفصيل در آن بحث
فرموده است , و براى اثبات مدعى حجت اقامه كرده است بدين صورت( : اعلم
ان الوهم عندنا) . . . ( ج 4 ط 1 ص 52 ) .
موضع سوم در آخر فصل پنجم باب پنجم كتاب نفس اسفار كه نسبت به حجت مذكور
متمم و مكمل يكديگرند , و در اين موضع به تحقيق انيق مدعى را اثبات مى كند بدين
بيان( : والتحقيق ان وجود الوهم كوجود مدركاته امر غير مستقل الذات والهوية
) . . . ( ج 4 ط 1 ص 59 ) .
موضع چهارم در فصل اول باب ششم نفس اسفار در آخر برهان اول بر تجرد نفس :
( و اما اندفاع الرابع فقد سبق ان القوة الوهمية) . . . ( ج 4 ط 1 ص 66 )
.
موضع پنجم در آخر فصل اول باب نهم كتاب نفس اسفار( : الوهم عقل مضاف الى
الحس) . . . ( ج 4 ط 1 ص 118 ) .
نگارنده گويد : آن كه فرموده اند( : وهم عقل ساقط است) بدين معنى است كه
وهم عقل نازل است , چنانكه باز گفته اند : وهم مرتبه نازل عقل است . در بيان
آن گوييم : مدرك عقل و مدرك وهم هر دو معنى اند , جز اين كه آن معنى كلى است
و اين معنى جزئى . به عنوان تمثيل اگر ابصار را موضوع بحث قرار دهيم , مى دانيم
كه ابصار نوعى از انواع احساس و ادراك است , و هر گاه چيزى بارى از روزنه اى
باريك مثلا سوراخ سوزن ديده شود و بارى از سوراخى فراخ و يا به طور عادى از
نام کتاب : قرآن و عرفان و برهان از هم جدائي ندارند نویسنده : حسن زاده آملي، حسن جلد : 1 صفحه : 43