نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 99
موازين خاص , به بازشناسى احاديث بپردازند كه در نتيجه آن , علم رجال و
علم حديث پديد آمد . بنابراين آنكه از عناصر خاصه استنباط مى كند بايد
توانايى حل تعارضات را در زمينه هاى ياد شده دارا باشد .
قابل ذكر است كه اجتهاد بدان گونه كه شرحش گذشت , هدف نيست ,
بلكه ابزارى است كه خدا در اختيار بشر قرار داده است تا در مقام استنباط
احكام شرعى موضوعات مستحدثه برآيد . اينكه بعضى بر اين اعتقادند كه مفهوم
اجتهاد در زمان رسول خدا ( ص ) و امامان ( ع ) با مفهومى كه در نزد شيعه در
قرن هفتم پيدا نمود تفاوت دارد , نادرست است . زيرا بسيار تعجب آور است كه
بگوييم كلمه (( اجتهاد )) در زمان رسول خدا ( ص ) و ائمه ( ع ) تا قرن
هفتم داراى معناى استنباط حكم شرعى از راه رأى و تفكر شخصى بود و بعد
انقلاب معنوى در آن پيدا شد و داراى معناى استنباط حكم شرعى از راه منابع
معتبر شرعى گرديد . معناى اول را دانشيان اصولى اهل سنت و معناى دوم را
دانشيان شيعه مى گويند .
لفظ اجتهاد از همان زمان آغاز پيدايش مبادى آن در مدينه داراى
مفهومى كه شايع و مورد پذيرش است بوده , منتهى نه بدين معنى كه در هر
موردى كه به كار گرفته مى شد مقصود همان معناى شايع در نزد شيعه بوده است .
چون استنباط از راه رأى نيز در دوره دوم به كار گرفته شده است و پيشوايان
دينى و فقهاى شيعه با اين معناى اجتهاد مخالف و آن را مورد نكوهش قرار
دادند .
2 ـ آسان بودن اجتهاد از راه منابع
هر كس اندك آگاهى از عناصر خاصه مشترك استنباط داشته باشد شكى
نخواهد داشت كه در اين دوره همانند دوره اول كار اجتهاد و استنباط نسبت به
دوره هاى آتى برخوردار از آسانى بوده و نياز فراوانى به مقدمات علمى و
ابزار زياد نداشته است .
براى اينكه اين مدعى خوب روشن شود , مناسب است علل سهولت و آسانى آن را در اينجا مطرح نماييم كه عبارتند از :
الف ـ ارتباط مستقيم اهل اجتهاد از راه منابع معتبر شرعى به خاندان
پيامبر كه اين ارتباط به گونه يقين مزايا و فوايدى را براى آنان داشت كه
از آن جمله است :
ـ آگاهى بيشتر آنان به قواعد و قوانين فقه اجتهادى
نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 99