نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 78
پنجم ـ عدم تشريع پيامبر در عرض تشريع خدا
از لابلاى مطالب ياد شده در باب تفويض , اين نتيجه نيز حاصل آمد
كه پيامبر اسلام ( ص ) علاوه بر مقام رسالت و ابلاغ احكام و تكاليف الهى
به مردم در زمينه هايى حق تشريع نيز داشته و بديهى است كه تشريع پيامبر ( ص
) در عرض تشريع پروردگار نبوده است , بلكه در طول آن بوده و از ناحيه
خداوند اين حق به او تفويض شده است و اگر در مواردى گفته مى شود كه حكمى
تنها حكم خداست و حق تشريع از آن خداست و هيچ كس ديگرى حتى پيامبر حق تشريع
ندارد , مقصود اين است كه حق تشريع اولا و بالذات از آن خداست و هيچكس در
عرض پروردگار توان تشريع ندارد . و البته اين مطلب با تفويض اين حق از سوى
خداوند به پيامبرش منافات و تناقض نخواهد داشت .
فرق فريضه و سنت
در فقه اسلامى تشريع خداوند و تشريع پيامبر ( ص ) را با دو
تعبير متمايز از يكديگر مجزا كرده اند , يعنى واجباتى كه تشريع پروردگار
باشد فريضه گويند و واجباتى كه تشريع پيامبر ( ص ) باشد سنت خوانند و آنچه
را از سوى پروردگار ممنوع شده باشد حرام نامند و آنچه را كه از سوى پيامبر
ممنوع شده باشد مكروه بشمارند .
مثلا در كتابهاى حديثى اسلام آمده است كه دو ركعت اول نماز فرض و
بقيه ركعتها سنت است . اين مطلب هم در مصادر اهل سنت و هم شيعه وجود دارد .
مرحوم حر عاملى در كتاب وسائل الشيعه ( ج 2 , ص 31 ) پيرامون موضوع ياد
شده بياناتى دارد .
ضمنا از مطالب فوق مشخص شده كه واژه سنت هم شامل مستحبات و هم شامل
واجبات مى باشد و هم قول و سخن رسول خدا را در بر مى گيرد و هم شيوه عمل و
رفتار آن حضرت را .
ششم ـ اطلاق واژه شارع بر پيامبر
در كتابهاى فقهى و نيز كلمات فقها گاه ديده مى شود كه واژه ((
شارع )) را بر پيامبر ( ص ) اطلاق كرده اند . بديهى است كه اطلاق شارع به
پيامبر يك اطلاق مجازى و تبعى است و شارع حقيقى پروردگار است . شرع و شريعت
اصولا بر دستوراتى اطلاق مى شود كه از جانب خداوند بر پيامبر توسط جبرائيل
وحى شده باشد ولى از آنجا كه
نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 78