نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 77
كه هست نفهمد و اگر عمل بر طبق اجتهاد براى ما تجويز شده است به جهت ضرورت
و ناچارى است و گرنه در صورت امكان كسب يقين نوبت به پيمودن راه ظنى يا
راهى كه محصول آن ظنى است نمى رسد .
مناقشه در مستند قائلان به اجتهاد پيامبر ( ص )
بعضى از محدثان اهل سنت احاديثى را به پيامبر ( ص ) نسبت داده
اند كه همان احاديث مورد استناد برخى از اهل سنت قرار گرفته و معتقد شده
اند كه پيامبر اجتهاد به رأى مى نموده است . در حالى كه اين احاديث از نظر
سند مورد مناقشه و خدشه است .
در كتاب (( فلسفه قانونگذارى در اسلام )) نوشته دكتر محمصانى روايت
به پيامبر نسبت داده شده كه (( انا اقضى بينكم بالراى فيما لم ينزل فيه
وحى )) يعنى : در هر موردى كه وحى نازل نشده باشد من ميان شما با رأى خويش
قضاوت مى كنم .
در همان كتاب نيز آمده كه پيامبر به اين مسعود فرمود : (( اقض بالكتاب و السنة اذا وجدتهما فان لم تجد الحكم فيهما اجتهد رايك . ((
يعنى : مطابق كتاب و سنت داورى كن و هر گاه حكمى را در كتاب و سنت
نيافتى خودت اجتهاد كن . در مسند احمد بن حنبل ( ج 5 , ص 240 ) روايتى به
اين مضمون نقل شده كه رسول خدا (( معاذ )) را به عنوان فرماندار يمن بدانجا
اعزام كرد و به او فرمود : هر گاه حكمى را در سنت رسول خدا ( ص ) نيافتى
چگونه قضاوت مى كنى ؟ معاذ گفت : رأى و نظر خود را به كار مى گيريم .
پيامبر ( ص ) فرمود حمد و سپاس خدا را كه رسولش را موفق گردانيد .
نقد احاديث مذكور
اين گونه احاديث علاوه بر اينكه فاقد شرايط و موازين علم درايه و
حديث مى باشد و مرسل است ( بخصوص حديث معاذ كه در صدر اين مقاله مورد
بررسى قرار گرفت ( توانايى و قدرت معارضه با ادله قطعيه از كتاب و سنت را
ندارد و بدين جهت نمى توان به اين احاديث اعتماد كرد زيرا فاقد حجيت و
اعتبار است .
نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 77