نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 64
هرگز شايسته نيست كه اين راه را فروگذارد و بر راه كسانى قدم نهد كه نابيناى فرشته وحى مى باشند .
آنكه وحى دارد با آنكه وحى را ندارد يكسان نيست و بلكه فرقشان
فرق بينا و نابيناست . گونه راه رفتنى كه از شخص نابينا قابل قبول و تحسين
برانگيز است از شخص بينا پذيرفته و شايسته نيست . زيرا كه بينا چشم دارد و
فرو بستن ديده و راه رفتن چون نابينايان , خردمندانه نيست .
2 ـ عدم نياز پيامبر به اجتهاد
دومين دليل عدم اجتهاد پيامبر ( ص ) عدم نياز آن حضرت به اجتهاد
بوده است زيرا آياتى كه در مكه بر پيامبر ( ص ) نازل شده است ( همان گونه
كه در صدر بحث اشاره شد ( در مجموع بيانگر اصول اعتقادى و سرگذشت امتهاى
پيشين و انبياى گذشته و مبارزات آنها با طواغيت و مظاهر شرك و ستمگران و
نيز بيان كننده معيارهاى اخلاقى بوده و بيانگر احكام تكليفى شرعى و مسائل
فقهى , به معناى مصطلح آن نبوده است .
و اما در مدينه , آيات نازل شده اگر چه در مجموع حاصل احكام شرعى و
فروع عملى بوده ولى نزول آن آيات يكجا و يكباره صورت نگرفته است بلكه
بصورت تدريجى و بر حسب مقتضيات و مناسبات و حوادث واقعه مسلمانان نازل مى
شده است ( كه آن حوادث را اسباب نزول آيات قرآنى يا شأن نزول ناميده اند . (
تدريجى بودن نزول اصول فقه اجتهادى
قرآن در مدت حدود 23 سال فرود آمد كه نزديك به 13 سال در مكه و
بقيه در مدينه و مكانهاى ديگر پس از هجرت بوده است . بيشتر آيات مكى كوتاه و
مربوط به عقايد است و بيشتر آيات مدنى مفصل و حاوى اصول فقه اجتهادى و
قوانين كلى در زمينه اجتماعى و حقوقى و كيفى و عبادى است .
نظم و تدريج در نزول و بيان اصول اجتهادى احكام عقايد خود , مى
رساند كه طرح مسايل و احكام در مقاطع مختلف حركت اجتماعى مسلمين از ناحيه
خداوند صورت گرفته است و اين گونه نبوده كه پيامبر به لحاظ ضرورت و پيش آمد
و پرسش افراد در مكه حكمى از احكام فقهى را بيان داشته باشد .
نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 64