نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 65
ابلاغ هر حكم از ناحيه خداوند همواره در زمان مناسب و لازم صورت مى گرفته و
پيامبر هرگز بر وحى پيشى نمى گرفته و وحى هرگز از زمان ضرورت تأخير نداشته
است تا پيامبر در آن مقطع زمانى نياز به اجتهاد شخصى پيدا كرده باشد .
عوامل پيدايش تدريجى اصول احكام
اصول احكام الهى و منابع فقه اجتهادى بتدريج نازل مى شده است . در زير به علل آن اشاره مى گردد .
علت اول : در ابتداى بعثت و آغاز نزول قرآن مخاطبين از دانش كمى
برخوردار بودند و افراد انگشت شمارى قادر به خواندن و نوشتن بودند . بعضى
از مورخين نوشته اند كه در قبيله قريش فقط هفده نفر مى توانستند بنويسند .
مسلمانان در فراگيرى و حفظ احكام الهى و اصول اجتهادى آنها به ذهن و
حافظه خود و شنيدن از زبان رسول الله ( ص ) اعتماد مى كردند و بدين جهت
احكام و اصول آنها بتدريج نازل مى شد تا با توجه به مناسبتها و زمان خاصى و
ويژگى هاى حكم , مردم بهتر از عمق آن آگاه شوند و آن را عميق تر به ذهن
بسپارند و مورد عمل قرار دهند .
خداوند به حكمت نزول تدريجى قرآن اشاره فرموده است : ﴿قال الذين كفروا لو لا نزل القرآن جملة واحدة كذلك لنثبت به فؤادك ﴾و در آيه ديگر مى فرمايد : ﴿و قرآنا فرقناه لتقرأ على الناس على مكث و نزلناه تنزيلا )) .
علت دوم ـ مردم شبه جزيره عربستان بخصوص بخش مركزى آن , قبل از
ظهور اسلام افرادى بدوى و فاقد تمدن و فرهنگ و دانش بودند . آنان در هيچ
زمينه اى از زمينه هاى اخلاقى , اجتماعى , بازرگانى , خانوادگى , اقتصادى ,
كيفرى , حقوقى و . . . قانون مدون و حساب شده اى نداشتند . روح استثمار و
زور بر آنها حاكم بود , اقتصادشان روى پايه و مبناى نبود , كاركردن عار و
بردگى در ميان آنها رواج داشت , نظم خانوادگى آنان آشفته و زنان خوار شمرده
مى شدند . دختران را به لحاظ ننگ و تنگدستى زنده به گور مى كردند و تعدد
زوجات حد و مرزى نداشت . مردان بدون هيچ گونه قيد و شرطى در رها كردن زنان
آزاد بودند و زنان از ارث محروم بودند و روشهاى خود را از طريق تقليد و
تعصبات و عادات به نسلهاى بعد منتقل مى كردند .
اسلام در ابتداى ظهور با چنين مردم و جامعه و فرهنگى روبرو بود و راهى جز اين
نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 65