نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 63
دلايل عدم اجتهاد پيامبر
جهت قول به عدم اجتهاد براى پيامبر مى توان به دلايل ذيل تمسك جست :
1 ـ تصور نداشتن اجتهاد در مورد پيامبر
با توجه به تعريف واژه اجتهاد از سوى اهل سنت و همچنين شيعه مى
توان دريافت كه تصور اجتهاد با مفهوم اصطلاحى و رايجش در مورد پيامبر ( ص )
راه ندارد .
علماى اهل سنت مانند علامه سيف الدين آمدى شافعى در كتاب ((
الاحكام فى اصول الاحكام )) و نيز اين حاجب مالكى در (( مختصر الاصول )) و
علامه عبدالعلى محمد بن نظام الدين انصارى در كتاب (( فواتح الرحموت فى
شرح مسلم الثبوت , محب الله بهارى )) و عبدالرحمان شافعى در (( شرح مختصر
الاصول )) و علامه تاج الدين سبكى در (( جمع الجوامع )) ( همان گونه كه در
مقدمه بحث ياد شد ) , در تعريف اجتهاد گفته اند : (( اجتهاد عبارت است از
به كارگيرى تلاش و توان در جهت رسيدن به ظن و گمان در حكمى از احكام شرعى و
حوادث واقعه تا حدى كه انسان احساس كند نهايت تلاش خود را به كار برده است
. ((
بعضى از علماى شيعه مانند : علامه حلى , در كتاب اصوليش (( نهايه
)) و نيز علامه جباعى , در كتاب اصوليش (( معالم )) و علامه طريحى , در ((
مجمع البحرين )) گفته اند (( اجتهاد عبارت است از به كارگيرى سعى و كوشش
براى تحصيل ظن به حكم شرعى به گونه اى كه جايى براى ملامت و نكوهش به سبب
تقصير و كوتاهى باقى نماند . ((
تعريفهاى ديگرى از سوى انديشمندان ديگر براى اجتهاد بيان شده و در
مجموع به گونه اى است كه نمى توان اجتهاد با آن تعريفها و مفهومها را به
پيامبر ( ص ) نسبت داد . زيرا در همه آنها ابتدا جهل مجتهد به حكم فرض شده
است و سپس تلاش او براى تحصيل علم و حجت بر حكم شرعى و مسأله جهل به حكم و
تلاش براى تحصيل حجت و گمان در مورد پيامبر تصور ندارد . چرا كه او به
سرچشمه وحى راه دارد و نيازى ندارد مانند افراد عادى كه ناچارند براى شناخت
مسأله و حكمى در كوير ذهن خويش به كند و كاو بپردازد تا قطره اى از آب
يقين بجويند , به رأى و نظر شخصى خود رو آورد . كسى كه راه مستقيم و مسير
هموار و بى دغدغه به سوى حكم الهى ـ يعنى وحى ـ را دارد
نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 63