نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 57
علامه رازى در كتاب المحصول ( ج 2 , ص 695 ) و آمدى در الاحكام
فى اصول الاحكام ( ج 3 , ص 140 ) اين نظريه را به محمد بن ادريس ( پيشواى
مذهب شافعى ( نسبت داده ولى گفته اند كه در اين نظريه قاطع نبوده است .
وليكن علامه احمد بن ادريس قرافى مالكى در شرح تنقيح الفصول ( ص
192 ) و علامه رهاوى در حاشيه اش بر شرح ابن مالك ( ص 730 ) قائلند كه او
جواز اجتهاد را براى رسول خدا قائل بوده است بلكه واقع شدن آن را از او
اعتراف داشت . و او از اصحاب محمد بن ادريس شافعى و احمد بن حنبل شيبانى و
نيز گروهى از معتزليها اين مطلب را نقل كرده است .
براى آگاهى بيشتر در اين زمينه مى توانيد به كتاب تيسير التحرير ج 4
, ص 185 و كشف الاسرارج 3 , ص 195 و اصول سرخسى ج 2 , ص 91 و نورالانوارج 2
, ص 96 و غاية التحقيق شرح الحسامى ص 200 و التواضيح صدر الشريعه ج 2 , ص 5
و 4 مراجعه نماييد .
2 ـ قائلان به عدم جواز اجتهاد پيامبر ( ص )
گروه ديگرى از علماى اهل سنت بر اين نظريه بوده اند كه اجتهاد
در احكام شرعى براى پيامبر جايز نبود . بلكه تنها در امور جنگى و امور
دنيوى جايز بوده است از آن جمله اند :
علامه قاضى عياض مالكى اندلسى ( م 544 ) صاحب كتاب شفا و در اين
خصوص در كتاب كشف الاسرار شرح اصول على بن محمد بزودى ج 3 , ص 922 نقل
اتفاق شده است .
3 ـ معتقدان به وجوب اجتهاد براى پيامبر ( ص )
دسته ديگر از انديشمندان و علما همچون صاحب كتاب (( الاجتهاد و
مدى حاجتنا اليه فى هذا العصر )) در ص 24 مى گويد : اگر حادثه اى پديدار
شود و ترس اين باشد كه بر وجه غير شرعى از ميان برود و اجتهاد براى شناخت
حكم آن نيز ممكن باشد در اين فرض اجتهاد بعد از انتظار وحى و فرود نيامدن
آن واجب مى شود .
نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 57