نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 58
4 ـ معتقدان به عدم جواز اجتهاد پيامبر ( ص )
گروهى مانند امام فخر رازى و محمد بن اسماعيل بخارى بر اين
عقيده اند كه اجتهاد از راه رأى براى رسول خدا جايز نبوده است . از جمله
علامه جوينى امام الحرمين در كتاب (( الورقات فى الاصول )) مى گويد :
اجتهاد بر رسول خدا جايز نبود و آنچه كه از احكام بيان نمود همه ناشى از
وحى بوده است و به همين جهت پذيرش گفتار او تقليد از وى ناميده نمى شود .
ابن حزم ظاهرى در كتاب الاحكام لاصول الاحكام ( ج 2 , ص 76 وج 5 , ص
( 132 مى گويد : هر گاه كسى گمان برد كه پيامبر حكمى را بدون راهنمايى وحى
از راه اجتهاد بيان داشته است مرتكب كفر شده است .
علامه ابوحامد محمد غزالى در كتاب المستصفى ( ج 2 , ص 355 ) اين
نظريه را به ابوعلى جبائى معتزلى و ابوهاشم معتزلى نسبت داده است .
علامه شنقيطى در رساله (( قمع الزيغ و الالحاد عن الطعن فى تقليد
ائمة الاجتهاد )) و ابواسحاق شيرازى در كتاب (( اللمع )) ( ص 90 ) اين
نظريه را به بعضى از شافعيان منسوب دانسته است .
در كتاب مسلم الثبوت , محب الله بن عبدالشكورى بهارى و شرح آن
فواتح الرحموت كتاب عبدالعلى محمد بن نظام الدين انصارى ( ج 2 , ص 366 )
نقل شده كه اشاعره نيز اجتهاد را از پيامبر منع نموده اند .
5 ـ اجتهاد پيامبر از نظر عقل و شرع
برخى ديگر اجتهاد را از ديدگاه عقل براى پيامبر جايز دانسته ,
ولى از نظر شرع جايز ندانسته اند كه از آن جمله است : سيد مرتضى علم الهدى (
كه از بزرگان شيعه است ( ( الذريعه , ج 2 , ص 794 ) و بيشتر معتزليها و
نيز جمهور اصوليان و محدثين اهل سنت مانند مالك بن انس اصبحى پيشواى مذهب
مالكى و نيز قاضى ابويوسف و ابن حاجب و ساير حنفيها و حنابله پيروان مذهب
احمد بن حنبل مروزى شيبانى و علامه بيضاوى شافعى و ابوحامد محمد غزالى و
علامه رازى و ابواسحاق شيرازى بر اين عقيده اند . مى توانيد در اين باره به
كشف الاسرار شرح اصول اثر على بن محمد بزودى حنفى ( ج 3 , ص 925 ) و
الاحكام فى اصول الاحكام سيف الدين آمدى ( ج 3 , ص 140 ) و المستصفى
نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 58