نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 480
كتاب خدا و سنت رسول و امامان معصومين قرار دارد فروع تازه را از هر نوع
كه باشد به اصول پايه بازگشت داده و پاسخگو مى شويم . و نيز با به كارگيرى
اجتهاد ياد شده در قوانين كلى كه در كتاب و سنت قرار دارد و تطبيق آنها بر
مصاديق خارجى از هر نوع كه باشد مشكلات را بر طرف مى كنيم . اين خلاءها و
نارساييها و مشكلات و عدم وجود پاسخ مناسب در برابر رويدادها جامعه و مسائل
حكومتى بدين جهت است كه اجتهاد مطلوب در ادله آنها به كار گرفته نشده است و
هر گاه به كار گرفته مى شد مواجه با مشكلى نمى شديم . در هر حال اماميه
همانگونه كه بر تشريع حكم از راه رأى و مصلحت انديشى نيازى ندارد به تشريع
حكم از راه منابع ظنى نيز نياز ندارد . پس اجتهاد از راه رأى و مصلحت
انديشى همان اجتهاد اهل سنت است كه تاريخچه آن به زمان صحابه بازگشت دارد .
در زمان خلافت ابوبكر اولين پايه هاى آن نهاده شده و اين بدين جهت بود كه
برخى از صحابه بر اين بينش و عقيده بوده اند كه عصر نصوص با رحلت رسول خدا
پايان يافت و چون در برابر رويدادهايى كه داراى نص خاص نبود و در مقام
پاسخ در مضيقه و تنگنا قرار مى گرفته اند بدين جهت به بيان احكام براى آنها
از راه رأى و مصلحت انديشى رو آورده اند .
در هر حال يكى از نمونه هاى اجتهاد از راه مصلحت انديشى كه در
اوايل عصر صحابه به وقوع پيوست قضيه عدم قصاص خالد بن وليد است . با اينكه
شهود شهادت داده بودند كه خالد بن وليد قابل مالك بن نويره است و جرم ,
قطعى شد و مى بايست به حكم نص (( ولكم فى القصاص حيات يا اولى الالباب ))
قصاص صورت مى گرفت (مگر اينكه اولياى مقتول عفو كنند يا ديه بگيرند ) بدون
عفو اولياى مقتول , از قصاص خالد چشم پوشى شد , تنها به دليل اينكه قصاص او
مصلحت نيست . يكى ديگر از نمونه هاى آن در عصر صحابه تحريم ازدواج موقت
بود تنها به دليل مصلحت انديشى و اجتهاد غير مبتنى بر دليل روشن , همچنين
اعلام الغاء سهم (( مؤلفة قلوبهم )) از مورد زكات , تنها به دليل اينكه در
آغاز پيدايش اسلام چون مسلمين ضعيف بوده اند مصلحت در اين بود كه سهم مؤلفة
قلوبهم را از زكات به آنها بدهند , ولى بعدها چون مسلمين قوى شدند بايد
الغاء شود به دليل اينكه در اين كار ديگر مصلحتى وجود ندارد .
نكته اى را كه بجاست در اينجا تذكر دهم اين است كه قهرا مصالح
جامعه اسلامى اگر چه گاه در اجراى حكم يا نحوه و كيفيت اجراى آن تأثير دارد
ولى همين امر از نظر فقه اجتهادى داراى ضابطه و قانون است و نمى توان به
صرف نتيجه گيريهاى شخصى
نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 480