نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 479
عام و از فقه پوياى به معناى خاص تعبير مصالح مرسله به معناى خاص مى شد و
سير تاريخى مصالح مرسله به معناى عام ( كه عبارت است از تشريع حكم براساس
مصلحت انديشى , حتى اگر چه بر خلاف نص باشد ) به زمان صحابه و به معناى خاص
آن ( كه عبارت است از تشريع حكم بر اساس مصلحت انديشى در موردى كه داراى
نص خاص نباشد ) به اواخر ايام تابعين بازمى گردد . ( ما اين مطلب را در
كتاب منابع اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامى يادآور شده ايم ( .
درهر حال تفاوت بين اصطلاحات ديرپا با اصطلاحات جعلى نوپا در
اين است كه اصطلاحات ديرپا به دليل قدمت آنها بررسيهاى علمى و تحليلهاى
زيادى روى آن از طرف عالمان صورت گرفته و حدود و حيطه و نظرگاه آنها روشن
مى باشد , ولى اصطلاحات جعلى نوپا به دليل نوظهور بودن آن , همراه با
پيچيدگيها و ابهامهاى بسيار است .
بدين جهت بجا و مناسب ديدم در اينجا دو معنى و مفهوم واژه نوپا و
سنتى را مورد بررسى و نقد قرار دهم تا معلوم شود در چه صورتى اين دو واژه
با هم تنافى دارند و در چه صورتى تنافى ندارند .
مفهوم اصطلاح پويا
اصطلاح پويا داراى دو معنى و مفهوم بوده كه در بينش اماميه يكى منفى و ديگرى مثبت است .
اول ـ معناى منفى آن عبارت است از تشريع و بيان احكام بر اساس راى و
تفكر شخصى و بر اساس مصلحت انديشى غير مبتنى بر ملاكهاى معتبر شرعى و عقلى
. اين امر اصولا , فقه نيست تا ما بتوانيم آن را به عنوان فقه بپذيريم ,
زيرا فقه زاييده وحى است نه زاييده افكار انسانها .
اگر مقصود آنانى كه پرچم پويايى فقه را برافراشتند اين معنى باشد
اين هيچگاه مورد پذيرش ما نبوده و هيچگاه نخواهد بود . زيرا اصولا ما نيازى
به چنين تشريع در مقام پاسخ رويدادها نداريم . همان گونه كه ما نيازى در
مقام استنباط احكام از راه منابع ظنى مانند قياس , استحسان , اجتهاد از راه
رأى , مصالح مرسله , قاعده استصلاح و شريعت سلف نداريم . زيرا ما در مقام
استنباط احكام حوادث واقعه , با به كارگيرى اجتهاد پويا ( بعد از سنجيدن
ابعاد قضايا و ويژگيهاى درونى و بيرونى موضوعات ) در اصول احكام كه در
نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 479