نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 456
و از باب مصلحت و محفوظ ماندن مال مردم حكم مزبور را به گونه مطلق صادر كرده اند .
4 ـ ابوحنيفه براساس مصلحت انديشى بر اين اعتقاد بود كه نبايد
مدت اجاره ملك يتيم و موقوفات در مورد خانه ها بيش از يك سال و در مورد
اراضى بيش از سه سال باشد , ولى بعد از وى براساس مصالح , قائل شدند كه مى
شود مدت اجارهدر آنها بيشتر باشد [1]
5 ـ وجوب اتلاف مال مردم در موردى كه حفظ جان بر آن منوط باشد با
اينكه اتلاف مال مردم حرام است . مثل اينكه شخصى در كشتى قرار دارد و اين
خوف وجود دارد كه اگر آن مال را در دريا نيندازد كشتى غرق مى گردد و او از
بين مى رود . در اينجا حرمت اتلاف مال مبدل به وجوب اتلاف آن مى شود .
6 ـ جواز قطع اشجار باغ ديگرى بدون اذن مالك آن براى دفع خطر سيل
به وسيله آنها , كه اين كار در حالت عادى بدون اذن مالك آن حرام است ولى هر
گاه براى دفع خطر سيل , نيازى به چوب درختان پيدا شد براساس مصلحت مى توان
بدون رضايت مالك درختها را قطع , و از چوب آنها دفع خطر كرد و بعد , از
مالك جبران خسارت شود .
7 ـ معاويه نصف ديه و خونبهاى كافر ذمى را به نفع بيت المال ضبط مى
كرد و نصف ديگر آن را به واولياى مقتول مى داد . عمر بن عبدالعزيز سهميه
بيت المال رالغو كرد و در زمان او تنها معادل نصف ديه مسلمان به خانواده
مقتول پرداخت مى شد . [2]
8 ـ گرفتن زكات در زمان رسول خدا با توسل به زور و جنگ نبوده است ,
ولى در اواخر خلافت ابوبكر اين شيوه در گرفتن زكات اعمال شد , و زمان
خلافت عمر نيز استمرار داشت . ولى در عصر خلافت عثمان در اخذ زكات اين
شيوه از بين رفت و پرداخت آن مانند زمان رسول خدا به اختيار مردم واگذار شد
.
9 ـ برخى از فقها براى اثبات اول ماه رمضان و گرفتن روزه بر رؤيت
هلال اعتماد مى كردند نه چيز ديگر . ولى برخى ديگر در امر ياد شده اعتماد
بر قواعد فلكى و نجومى را نيز جايز دانسته اند و در اين باره گفته اند ,
چون در زمان صدور حديث مردم داراى دانش نجومى نبود و بهره اى از علم حساب
نداشتند , از اين رو لازم بود كه تنها براى اثبات اول ماه و گرفتن روزه بر
رؤيت هلال اعتماد شود . اما امروز با تغيير شرايط و برخوردارى از