نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 455
زندگى در زمان ابوحنيفه فرق كرده بود و سهميه اى كه براى معلمان قرآن از
بيت المال در زمان ابوحنيفه معين شده بود براى زندگى آنها كفايت مى كرد ,
ولى در زمان بعد از او كفايت نمى كرد . به سبب اين تحول شرايط زندگى , حكم
را نيز تغيير دادند [1] .
4 ـ در زمان رسول خدا ديه و خونبهاى نصرانى و يهودى به اندازه
ديه و خونبهاى مسلمان بوده ولى در زمانهاى بعد اين حكم تغيير كرد . مالك
بن انس اصبحى پيشواى مذهب مالكى و احمد بن حنبل شيبانى پيشواى مذهب حنبلى
ديه و خونبهاى آنها را نصف ديه مسلمانان قرار داده و محمد بن ادريس شافعى
پيشواى مذهب شافعى ديه آنها را در يك سوم ديه مسلمانان قرار داده است . در
حالى كه ابوحنيفه پيشواى مذهب حنفى ديه آنها را مانند ديه مسلمانان مى
دانست [2] .
فقهاى اهل سنت و قانون تحول اجتهاد
اكنون برخى از فتاوايى را كه مصلحت انديشى و تحول احوال در آنها نقش داشت از محققان و فقهاى ديگر اهل سنت بيان مى كنيم .
1 ـ ابن قيم جوزى از استاد خود ابن تيميه چنين نقل مى كند با برخى
از پيروانم در دوران تاتار به گروهى از ايشان گذر كرديم كه شراب مى نوشيدند
. يكى از همراهان من به آنان اعتراض كرد . من به او ايراد كردم و گفتم
خداوند آشاميدن شراب را بدين جهت منع كرده است كه مردم را از ياد خداوند و
نماز باز مى دارد پس ايشان را به حال خودشان واگذاريد [3] .
2 ـ حكم برخى از عالمان پيرو ابوحنيفه به ضمان غاصب نسبت به منافع
ملكى كه غصب كرده با اينكه او قائل به اين ضمان نبوده است [4] و اين
تغيير بر اساس مصلحت دوران بود .
3 ـ حكم به ضمان اجير در صورتى كه مال در دست او تلف شود , با
اينكه يد امانى ضمان ندارد . [5] و اين حكم بدين جهت بود كه در حفظ مال
مردم كوتاهى مى شد