responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم    جلد : 1  صفحه : 44
روى قاريان و عالمان از صحابه رسول خدا ( ص ) كه مجتهدين در اين دوره بوده اند باز بوده است , زيرا با نزول اصول احكام و قواعد كلى و مايه هاى اصلى اجتهاد در مدينه منوره همزمان خداوند اجتهاد را مانند چشمه جوشان در دل آنها قرار داده است و اين بدان جهت بوده است كه استخراج احكام مسائل تازه و فروع جديد از راه اصول احكام و قوانين كلى آنها , نياز به وسيله اى كارآمد داشت تا مجتهد بتواند از راه به كارگيرى آن مسائل تازه و فروع جديد را استخراج و پاسخگوى نيازهاى مسلمانان باشد . اين وسيله كارآمد همان اجتهاد از راه منابع مذكور است و هر گاه اين وسيله در خدمت منابع قرار نداشت مجتهد نمى توانست در برابر رويدادها پاسخگو باشد و اگر مجتهد به گونه صحيح در منابع , آن را به كار گيرد هيچگاه براى فقه ركود و ايستايى در برابر پديده ها و مسائل تازه از هر نوع كه باشد نبوده و همگام با مظاهر نوين زندگى خواهد بود .

اجتهادى كه خداوند به عنوان وسيله در خدمت منابع فقه قرار داده به همين معنا است و اين كار از برجسته ترين شاخصه هاى روح اسلامى در منابع فقه است كه اصوليان شيعه آن را برگزيده و پيشوايان اين مذهب بر آن تأكيد فراوان نموده اند و حتى در اين زمينه آمده است (( للمجتهد المصيب اجران و للمخطى اجرا واحدا . ((

نمونه هايى از اجتهاد از راه منابع

بجاست نمونه هايى از اجتهاد را در اين دوره ارائه دهيم :

نمونه اول

در واقعه بنى قريظه روايت شده هنگامى كه رسول خدا ( ص ) اصحاب خود را به بنى قريظه اعزام داشت به آنان فرمود : نماز عصر را تا رسيدن به آنجا بجا نياوريد . در اينجا برخى از آنان جهت تعبد به نص نماز عصر را در وقت ادائى بجا نياوردند و تنها اهتمام رسيدن به مقصد مذكور را داشتند , ولى برخى ديگر از آنان از راه اجتهاد در كلام رسول خدا نماز عصر را پيش از رسيدن به آنجا در وقت ادائى بجا آوردند , زيرا اينان از راه اجتهاد بر اين بينش و اعتقاد بوده اند كه غرض رسول خدا از فرمان , تسريع در رسيدن به بنى قريظه بوده است نه نهى از نماز عصر در وقت خودش . لذا هم نماز عصر را در وقت اداء بجا آوردند و هم غرض رسول خدا ( ص ) را كه تسريع در رسيدن به مقصد بوده است حفظ كردند . اين اجتهاد در اصطلاح علمى موسوم به (( اجتهاد تخريج ملاك در مقام تطبيق )) است .

نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم    جلد : 1  صفحه : 44
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست