نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 414
نياز و كوشش علمى هر مقدار كه از زمان صدور نصوص دورتر شديم افزايش يافت و
اين افزايش كوشش علمى را نيز عوامل و اسبابى است كه آنها را ما به گونه
مشروح در بحثهاى گذشته و در همين سلسله مباحث بيان كرده ايم كه از جمله
آنها , عبارتند از :
الف : از ميان رفتن برخى از احاديث .
ب ـ ابتلاى برخى از احاديثى كه رسيده به معارضات كه اين بر اثر از
بين رفتن قرائن روايات و سياق اصلى كلام كه اكثرا به دليل تقطيع يا غفلت
راويان يا تصرف آنان يا ظروف تقيه حاصل شده است ناشى گرديد .
ج ـ جعل احاديث از سوى معاندين و مغرضين كه اين باعث داخل شدن برخى
از آنها در كتابهاى حديثى گرديد . اين عوامل و اسباب چون در زمان صدور
نصوص نبوده , استنباط به آسانى انجام مى پذيرفت و اما در زمانهاى بعد چون
اين عوامل و اسباب به وجود آمد , مشكلات نيز در مقام استنباط پديدار گشت و
هر چه دورى از زمان نصوص بيشتر شد مشكلات استنباطى نيز افزون تر گرديد , و
لذا فردى كه در صدد استنباط احكام شرع از اين مصادر برمىآيد بايد توانايى
بر رفع تعارض را از آنها به وسيله قوانين آن داشته باشد و اگر توانايى بر
رفع تعارض را از آنها نداشته باشد چنين فردى نمى تواند از راه آنها استنباط
نمايد . بنابراين , ظاهر نصوص به تنهايى بدون اعمال اجتهاد در منابع و
بدون تفريع و تطبيق , براى رفع مشكلات مورد نياز در زمينه تشريع كفايت نمى
كند , گذشته از اينكه دگرگونى زندگى در طول تاريخ و تطور پرشتاب صحنه هاى
حيات بشرى در جميع جوانب و زمينه ها كه موجب پديد آمدن حوادث و مسائل بى
سابقه اى مى شود و داراى نص خاصى نمى باشند ما را ملزم به كوشش علمى
اجتهادى مى سازد تا بتوانيم مشكلات را در مسائل تازه از راه به كارگيرى
اجتهاد در اصول احكام حل و خلاءها را پر و نارساييها را برطرف نماييم .
اسماعيل شطى در محاضره خود نكات ديگرى را نيز بر ضد اماميه بيان
داشت و چون مربوط به اين بحث ما نمى شود از بيان و نقد آنها صرف نظر مى
كنيم .
نقد نظريه سوم :
و اما نقد نظريه سوم ( كه وجوب عينى اجتهاد باشد ) ـ مقصود
قائلين به اين نظريه آن است كه هر مكلفى بايد احكام مسائل روزمره خود را
از طريق عالم و آگاه از راه روايات
نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 414