نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 389
بلى ممكن است بگوييم : دليل استصحاب بر اصول عمليه شرعيه ورود
دارد , اگر گفته شود : مقصود از عدم علم كه در موضوع آنها اخذ شده , عدم
دليل است , بر اين اساس چون استصحاب به عنوان دليل شرعى پذيرفته شده است و
به واقع امر نظر دارد موضوع آنها را از بين مى برد بدين جهت مى توان تقدم
آن را بر آنها از باب ورود دانست .
6 ـ تنافى بين دو استصحاب
شيخ انصارى در تعارض ميان دو اصل سببى و مسببى , تقدم اصل سببى
را بر اصل مسببى نيز بر اساس حكومت مى داند , چون دليل اصل سببى موضوع را
در دليل اصل مسببى رفع مى كند , به لسان تعبد نه آنكه آن را واقعا دفع مى
كند .
به عنوان مثال اگر پيراهن نجسى با آبى شسته شود و سپس در حصول
طهارت آن شك گردد , در اينجا سبب شك در پاك شدن آن شك در پاكى آب است كه در
زمان پيش از شستن پيراهن در آن پاك بوده است . در اين فرض اگر زمان شستن
پيراهن را در آن پاك بوده , پيراهن پاك شده و اگر پاك نبوده پيراهن بر
نجاست خود باقى است .
در اين مورد دو استصحاب وجود دارد : يكى استصحاب مربوط به آب كه
طهارت است و يكى استصحاب مربوط به پيراهن كه نجاست است . از استصحاب اول كه
در خود آب جريان دارد اصل سببى تعبير مى شود و مقتضاى آن طهارت و پاكى آب
است . و از استصحاب دوم كه در خود پيراهن جريان دارد , اصل مسببى تعبير مى
شود و مقتضاى آن پاك نشدن پيراهن و بقاى نجاست آن است . از اين رو ميان دو
اصل تنافى و تعارض تحقق پيدا مى نمايد .
در اينجا قاعده اى وجود دارد كه مقتضاى آن تقدم اصل سببى به اصل
مسببى است و آن عبارت است از اينكه هر گاه يكى از دو اصل مورد اصل ديگر را
چاره نمايد و يكى ديگر نتواند اين كار را بكند آنكه مى تواند چاره كند مقدم
مى شود بر آنكه داراى چنين نقشى نيست .
در فرض مسأله چون اصل سببى مورد اصل سببى را چاره سازى مى نمايد ,
لذا مقدم بر آن مى شود , زيرا اصل سببى پاكى پيراهن را تعبدا احراز مى كند ,
چون پاكى آن اثر شرعى پاكى آب است , اما اصل مسببى نجس بودن آب را تعبدا
احراز نكرده و پاكى آن را مورد نفى قرار نمى دهد , زيرا ثبوت موضوع اثر
شرعى حكم آن نخواهد بود .
نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 389