نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 388
حكومت .
5 ـ تنافى بين دو دليل فقاهتى
چنانچه دو دليل فقاهتى ( دو اصل عملى شرعى ) با هم تنافى و
تعارض داشته باشند , مانند دليل استصحاب و دليل برائت شرعى مى توان از راه
حكومت در جايى كه يكى از آنها ناظر به موضوع دليل ديگر باشد و در آن
محدوديت وجود آورد , جمع كرد .
توضيح اين مطلب اينكه شكى نيست آميزش با زن حائض حرام است به دليل قول خداوند در آيه (( فاعتزلوا النساء فى المحيض
)) ( بقره 222 ) , اما در جواز آميزش بعد از پاك شدن او و پيش از غسل
ترديد وجود دارد , زيرا قرائت (( يطهرون )) در آيه ياد شده مردد است بين
يطهرون بدون تشديد (( طا )) و يطهرون با تشديد آن كه بنا بر قرائت اول
آميزش تجويز شده است , ولى بنا بر قرائت دوم تجويز نشده است . در صورتى كه
يكى از دو قرائت ثابت نباشد جواز همبستر شدن مورد شك قرار مى گيرد . در اين
مورد دو اصل وجود دارد : يكى استصحاب و ديگرى برائت . اما وجود استصحاب
براى تحقق اركان آن , كه يقين سابق و شك لاحق و وحدت موضوع در ظرف يقين و
شك است , و مقتضاى آن بقاى حرمت آميزش است , و وجود برائت براى تحقق موضوع
آن شك است , و مقتضاى آن جواز آميزش و نبودن حرمت آن .
در نتيجه بين دليل استصحاب با دليل برائت تعارض واقع مى شود و از
راه حكومت دليل استصحاب و تقديم آن بر دليل برائت تعارض بر طرف مى گردد .
زيرا در موضوع دليل برائت , جهل و شك در حكم حرمت است , اخذ شده و لسان
دليل استصحاب , لسان بقاى حكم يقينى در محل فرضى كه حرمت است مى باشد . پس
دليل استصحاب ناظر به موضوع دليل برائت كه شك است مى باشد , و آن را تكوينا
و بالوجدان رفع نمى كند , بلكه تعبدا و تشريعا آن را از بين مى برد . پس
مى توان در فرض مسأله گفت : تقدم دليل استصحاب بر دليل برائت شرعى حكومت
دارد . زيرا موضوع آن را تضييق كرده و آن را به لسان تعبد نفى كرده نه آنكه
تكوينا و بالوجدان آن را از بين برده باشد .
نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 388