نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 387
هيچگاه در واقع امر تنافى و تعارض وجود نداشته و نخواهد داشت , زيرا
تنافى و تعارض بين دو دليل در جايى است كه بين دو دليل تكاذب باشد هر يك
ديگرى را تخطئه و تكذيب نمايد و اين مصداق پيدا نمى كند مگر در موردى كه هر
دو در عرض يكديگر باشند و اگر در طول هم باشند , تنافى و معارضه محقق
نخواهد بود .
در فرض مسأله دليل اجتهادى با دليل اصل عقلى ( برائت , احتياط ,
تخيير ) در عرض يكديگر قرار ندارند , زيرا دليل اصل عقلى , در جايى جريان
دارد كه دليل اجتهادى در بين نباشد .
سخن كوتاه اينكه : شيخ اعظم انصارى دليل اجتهادى ( خبر ثقه ) را بر
دليل اصل عقلى وارد مى داند زيرا آن دليل موضوع دليل اصل را كه عدم بيان
باشد تكوينا و وجدانا از بين مى برد .
4 ـ تعارض بين دو دليل فقاهتى
چنانچه استصحاب با اصل برائت عقلى تعارض داشته باشند , تقدم
استصحاب از باب ورود است , زيرا با وجود استصحاب , براى اصل عقلى , موضوعى
باقى نمى ماند , همانگونه كه با وجود خبر ثقه و دليل اجتهادى موضوعى باقى
نمى ماند .
توضيح اين مطلب : موضوع دليل اصل برائت عقلى عدم البيان است , و با
وجود استصحاب موضوع آن از بين مى رود , زيرا استصحاب به دليل شرع اعتبار
شده و از طرف شارع بيان محسوب مى گردد .
تقدم استصحاب بر اصول عقلى ديگر به علت ياد شده است , اما عدم بقاى
موضوع براى اصالة الاحتياط بدين جهت مى باشد كه موضوع آن عدم امن از عقاب
در ارتكاب محتمل الحرمة و يا ترك محتمل الوجوب است و با وجود استصحاب كه از
طرف شارع اعتبار شده , امن از عقاب براى مكلف شرعا محقق مى شود و موضوعى
براى احتياط باقى نمى ماند .
اما عدم بقاى موضوع براى تخيير عقلى با وجود استصحاب به جهت اين
است كه موضوع آن عدم وجود مرجح براى يكى از دو طرف است و استصحاب صلاحيت
دارد براى مرجحيت يكى از دو طرفى كه بر آن دلالت دارد , پس با وجود آن
موضوع از بين مى رود .
بنابراين تقدم استصحاب بر هر يك از اصول سه گانه عقلى از باب ورود است , نه
نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 387