نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 386
تقدم آن بر اصل برائت عقلى به عنوان ورود است , نه حكومت .
3 ـ تعارض ميان دليل اجتهادى با دليل فقاهتى
هر گاه دليل اجتهادى با دليل فقاهتى كه اصل عملى ( برائت عقلى )
است , در مدلول با هم تعارض و تنافى داشته باشند مى توان بين آنها از راه
قانون ورود , جمع و تعارض را بر طرف نمود .
تعيين مورد دليل وارد و دليل مورود : هر گاه دو دليلى كه با هم
تنافى و تعارض دارند يكى از آنها موضوع دليل ديگر را از بين ببرد , دليل
نافى را (( وارد )) و دليل ديگر را (( مورود (( مى نامند . خبر متواتر و
خبر واحد ثقه كه آن را اماره و دليل اجتهادى و دليل فقاهتى كه مقصود از آن
در اينجا اصل برائت و اصالة لااحتياط و اصالة التخيير عقلى است اگر در
موردى دليل اجتهادى و يا اماره دلالت كند و دليل قائم شود بر ثبوت حكمى
مسأله اى , اين بدون ترديد بيان شارع محسوب مى شود و موضوع اصل برائت عقلى
را كه عدم البيان است ( بر اساس قاعده عقلى معروف قبح العقاب بلابيان ) از
بين مى برد و جايى براى جريان آن باقى نمى ماند .
زيرا موضوع برائت عقلى , قبح عقاب بلابيان است و با وجود دليل محرز
و اجتهادى كه بيان كننده وظيفه است موضوع اصل را حقيقتا از بين مى برد و
نيز دليلاجتهادى و يا اماره موضوع احتياط عقلى را كه احتمال عقاب بر ترك
وجوب محتمل و يا ارتكاب حرمت محتمل است , از بين مى برد , زيرا ترك واجب
محتمل در موردى با وجود دليل اجتهادى بر عدم وجوب در آن مورد و يا ارتكاب
حرمت محتمل با وجود دليل اجتهادى بر عدم حرمت آن مستند به اذن شارع جواز بر
ترك در اول و جواز ارتكاب در دوم كه مأمون از عقاب است مى شود و موضوعى را
براى احتياط باقى نمى گذارد .
و همچنين دليل اجتهادى و خبر واحد ثقه موضوع اصالة التخيير عقلى را
ـ كه عبارت از نبودن مرجحى براى يكى از دو طرف است ـ از بين مى برد , زيرا
خبر ثقه و اماره مى تواند مرجح قرار گيرد . پس در آنجا كه دلالت آن مطابق
يكى از دو طرف باشد , برطرف ديگر مقدم مى شود . از اين رو با ترجيح يكى از
دو طرف , از جهت دليل اجتهادى , موضوعى براى تخيير عقلى در بين نمى ماند .
براساس گفته ها بين امارات ( ادله اجتهادى ) و بين اصول عقلى ( ادله فقاهتى )
نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 386