نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 382
شيخ اعظم نخستين كسى است كه اين دو اصطلاح را با ويژگيها و
شرايط مخصوص پديد آورد و سپس بين عالمان و دانشيان اصولى شيوع پيدا كرد و
امتيازات و ويژگيهاى آنها از تخصيص و تخصص مورد بررسى و بحث قرار گرفت .
ابتكار و ابداع شيخ در اين زمينه بدين جهت بود كه وى احساس كرد تخصيص و
تخصص نياز فقيه را در شناخت جمع بين ادله متعارضه و يا تقديم بعضى از آنها
بر بعضى ديگر كفايت نمى كند , زيرا بر اين باور شد كه برخى ادله اقتضاى
تقديم را بر بعض ادله ديگر دارد , در حالى كه آن نه داراى شرايط عنوان
تخصيص است و نه داراى شرايط عنوان تخصص , و بدين جهت بود كه پيش از زمان
شيخ و پيدايش عنوان حكومت و ورود اصل را در عرض دليل قرار مى دادند , اگر
اصل موافقت با دليل داشت , آن دليل ديگر براى حكم مسأله قرار مى گرفت و اگر
اصل مخالفت با آن داشت آن را متعارض با دليل مى ديدند از اين رو شيخ
انصارى به ابتكار دو اصطلاح ورود و حكومت دست زد و از راه آنها ثابت كرد
بين اصل و دليل معارضه وجود ندارد .
حال براى شرح ديدگاه نوين شيخ در مورد حكومت و ورود لازم است اقسام
تعارض در ادله مربوط به دو اصطلاح ياد شده را بيان كنيم و سپس موارد آنها
را توضيح دهيم .
اقسام تعارض ادله
تعارض ادله به چند گونه انجام مى پذيرد :
1 ـ تعارض ميان دو دليل اجتهادى .
2 ـ تعارض ميان دليل اجتهادى و دليل فقاهتى ( اصل برائت شرعى (
3 ـ تعارض ميان دليل اجتهادى و دليل فقاهتى ( اصل برائت عقلى (
4 ـ تعارض ميان دو دليل فقاهتى ( استصحاب و اصول عقلى . (
5 ـ تعارض ميان دو دليل فقاهتى ( استصحاب و اصول عملى شرعى . (
6 ـ تنافى ميان دو استصحاب .
7 ـ تنافى بين اصول محرزه و اصول غير محرزه .
اكنون به طور فشرده به بيان موارد ياد شده مى پردازيم :
1 ـ تعارض بين دو دليل اجتهادى
چنانچه دو دليل اجتهادى از حيث مدلول با يكديگر تنافى داشته باشند , مى توان
نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 382