نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 367
بررسى و نقد مى كنيم .
برخى از اشكالاتى كه پيرامون عمل به ظواهر قرآن مطرح شده است از اين قرار است :
اشكال اول و پاسخ آن
اشكال ـ اخباريان گفته اند ظاهر قرآن ظنى است ( يعنى هر گاه شما
حكمى را از ظاهر قرآن استفاده كنيد , نمى توانيد بگوييد , صد درصد برداشت
من مطابق با واقع است و دقيقا همان چيزى است كه خداوند در مقام بيان آن
بوده است , بلكه در نهايت ممكن است بگوييد ما از ظاهر قرآن ظن و گمان به
حكم الهى پيدا مى كنيم ) و با توجه به اينكه خداوند در قرآن فرموده است ((
ان الظن لا يغنى من الحق شيئا )) يعنى گمان , انسان را از حق بى نياز نمى
كند , نتيجه مى گيريم كه به ظاهر قرآن كه ظنآور است نبايد عمل كرد , مگر
زمانى كه حديث , آن را صريحا معنا كند !
پاسخ ـ ظاهر قرآن , اگر چه ظنى است , ولى هر گاه اين ظن با بناى
عقلا و روايات معصومين ( ع ) در نظر گرفته شود , معلوم خواهد شد كه از
ظنون معتبر است و به تعبير علماى اصولى از (( ظنون خاصه )) است و عموم عدم
حجيت ظن شامل آن نخواهد شد .
اشكال دوم و پاسخ آن
اشكال ـ گروه زيادى از اخباريان معتقدند كه قرآن مانند نسخه و
دستورالعملى است كه فقط براى زمان رسول الله ( ص ) و زمان نزول قرآن آمده و
لذا براى همانها نيز حجيت دارد , اما كسانى كه پس از زمان وحى و پس از
رسول خدا ( ص ) قدم بر زمين گذارده اند , قرآن روى سخنش با آنان نيست و در
نتيجه براى آنها حجيت ندارد !
اينان مى گويند : قرآن مانند كتب علوم رياضى و شيمى و فيزيك نيست
كه بيان كننده يك سرى قواعد ثابت و كلى باشد و در هر زمان و مكان قابل
استفاده و بهره بردارى باشد , بلكه قرآن فقط با مخاطبان زمان نزولش سخن
گفته و براى كسانى كه هنگام نزول قرآن حضور نداشته اند پيامى ندارد !
پاسخ ـ درست است كه آيات قرآن داراى شأن نزول است و هر آيه اى براى
مسأله اى معين و در رابطه با شخص خاصى نازل شده است و داراى مخاطبان خاصى
بوده است ,
نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 367