نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 36
اجتهادى خود را بهتر از عالمان و مجتهدان پيش انجام داده اند , پس عامل
تكامل مرحله اى مانند پيشرفت زمان در تحول و تكامل اجتهاد نقش مهمى را دارا
بوده است .
ج ـ محيطهاى بحث در فقه اجتهادى
بدون شك تأثير گوناگونى محيط ها قابل انكار نمى باشد . محيط
هايى مانند : مدينه , كوفه , قم , بغداد , نجف , حله و جز اينها كه در روش و
شيوه بحث و تحقيق در فقه اجتهادى به سبب گوناگون داراى سليقه هاى مختلفى
بوده اند .
بنابراين مى توان گفت : براى هر يك از محيط هاى مذكور , سهم بسزايى
در تبلور و پيشرفت ابحاث اجتهادى بوده است كه در ادوار اجتهاد نقش مهمى را
ايفا نموده است .
د ـ نبوغ و استعداد فردى مجتهدان
نبوغ و استعداد و دورانديشى مجتهدان و واقع نگرى آنها در ادوار و
مراحل اجتهاد و تحول و شكوفايى آن نقش بسزايى دارد . مثلا كار مهم و جديدى
را كه ابن ابى عقيل عمانى در اواخر دوره سوم از ادوار اجتهاد آغاز كرده
بود ( دوره تدوين ابحاث اجتهادى به صورت علمى ) تنها بستگى به عامل محيط و
زمان و تكامل مرحله اى ندارد بلكه به شخصيت علمى و نبوغ ذاتى و انديشه هاى
مفيد او نيز ارتباط و بستگى دارد و نيز كار جديدى را كه در اوايل دوره
چهارم از ادوار اجتهاد شيخ طوسى ( قدس سره ) آغاز كرده بود ( دوره بكارگيرى
اجتهاد به گونه عملى در منابع ) تنها بستگى به عامل محيط و زمان و تكامل
مرحله اى نداشت بلكه به نبوغ و استعداد و ذوق او نيز ارتباط داشته است . در
ادوار بعدى اجتهاد اعم از دوره گسترش استدلال , كه طلايه دار آن , ابن
ادريس بوده و دوره تكامل اجتهاد كه طلايه دار آن وحيد بهبهانى و دوره تدقيق
كه طلايه دار آن شيخ اعظم انصارى و دوره كليت كاربردى اجتهاد در منابع در
برابر همه رويدادها كه طلايه دار آن امام راحل ( نور الله مرقده الشريف )
بوده است تنها مرهون پيشرفت زمان و تكامل مرحله اى و تدوين ابحاث نبوده
بلكه ارتباطى با قابليت هاى عالمان و مجتهدان و ذوق آنها نيز داشته است .
در ميان مجتهدان يك عصر آنكه از مواهب علمى و هوش و استعداد و ذوق خاص
بيشترى بهره مند باشد بدون ترديد نظريات و آراء او ارزش بيشترى دارد و
مبانى علمى او از استحكام بيشترى برخوردار و بازدهى فرهنگى او بيش از
ديگران خواهد بود .
نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 36