نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 35
علل و عوامل تكامل و پيشرفت اجتهاد را در مراحل گوناگون مى توان در امور ذيل خلاصه كرد :
الف ـ پيشرفت در دانشها و مظاهر زندگى
بدون شك پيشرفت زمان جهت دانشهاى گوناگون و مظاهر آن از نظر
پديده هاى تازه اى كه باعث مسائل جديدى شده تأثير زيادى در تكامل اجتهاد
داشته است . زيرا با پيدايش پديده هاى نو و نياز بيشتر به اعمال اجتهاد در
منابع و با پيدايش دانشهاى مختلف , بهتر در آنها به كار گرفته مى شود , و
اين بدون ترديد نقش بسزايى را در تكميل اجتهاد دارد .
ب ـ تكامل مرحله اى اجتهاد
تكامل تدريجى ابحاث اجتهادى در هر دوره اى تأثير زيادى بر تطور
آن در طى مراحل آتى داشته است . زيرا مجتهدين در هر دوره اى از همان جايى
اجتهاد را آغاز نموده اند كه مجتهدان پيش , آن را به اتمام رسانيده بودند .
به عنوان مثال مرحوم عمانى ( م 329 ) كه از بزرگان مجتهدان دوره سوم از
مراحل اجتهاد است درست از همان جايى كه عالمان مرحله دوم بدان رسيده بوده
اند به بررسى مسائل اجتهادى پرداخت , چنانچه شيخ طوسى ( م 460 ) كه از
مجتهدان بزرگ مرحله چهارم است بحث و كنكاش خود را درست از نقطه پايان
پيشرفت بررسيهاى شيخ عمانى آغاز كرده است و همين طور ابن ادريس كه از
بزرگان مرحله پنجم است , بحث خود را از نقطه پايانى شيخ طوسى شروع كرد و
همچنين وحيد بهبهانى [1205] كه از مجتهدان نامدار دوره ششم است كار خود
را درست از نقطه پايان پيشرفت بحثهاى اجتهادى ابن ادريس آغاز كرد و نيز شيخ
اعظم انصارى كه از استوانه هاى فقه اجتهادى دوره هفتم است بحثهاى دقيق خود
را از نقطه پايان پيشرفت مطالعاتى وحيد بهبهانى آغاز كرد و نيز امام راحل (
نورالله مرقده الشريف ) كه از مجتهدان بى نظير مرحله هشتم از مراحل
اجتهاد است از همان جايى كه شيخ اعظم انصارى بدان رسيده بود به بحث و
بررسى و تعمق و تفكر پرداخته است و لذا كار اجتهادى كه در دوره دوم انجام
گرفت با كارى كه در دوره سوم انجام شد تفاوت دارد . همچنين در دوره هاى بعد
تا دوره هشتم . بنابراين معنا , عالمان و مجتهدان در هر دوره اى كار
نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 35