نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 310
آشنا نيستند , قدرت استنباط احكام شريعت را از قرآن ندارند , و بدين جهت قرآن براى غير معصوم حجيت ندارد .
و اجماع نيز , بدان جهت بى اعتبار است كه دليلى بر اعتبار و
حجيت آن در شريعت وجود ندارد و از بدعتهايى است كه اهل سنت در برابر كتاب
خدا و سنت رسول الله تراشيده اند . و عقل ـ آنگاه كه داراى مبدأ حسى يا
قريب به حس نباشد ـ كارآيى نداشته و فاقد حجيت است , بدان جهت كه نمى تواند
فلسفه همه احكام و مصالح و مفاسد واقعى همه مسائل شرعى را درك كند . )) و
تنها به نظر مجلسى اجماع دخولى يعنى اجماعى كه قول امام عليه السلام در
مجمعين داخل باشد حجت و معتبر مى داند ولى بر اين بينش و اعتقاد است كه
چنين اجماعى محقق نمى گردد بلكه معتقد است بطور كلى در زمان غيبت امام
عليه السلام اطلاع بر اجماع امكان ندارد [1]
بيانى كوتاه در نقد بينش اخباريان
دلايلى كه اخباريان بر عدم حجيت كتاب , اجماع و عقل اقامه كرده
اند , داراى استحكام كافى نيست , بلكه بسيار ضربه پذير است و با اندك
آشنايى با روح فرهنگ و معارف اسلامى مى توان به سستى ادله آنان پى برد .
حجيت كتاب : نگاهى به اخبار و احاديث منقول از معصومين بيان كننده
اين مطلب است كه در بسيارى از موارد امامان معصوم ( ع ) پيروان خود را به
كتاب خدا ارجاع داده اند و براى درك حقايق و معارف دينى آنان را به ظاهر
قرآن راهنمايى كرده اند , كه در پايان اين بحث به آن خواهيم پرداخت و اين
موارد خود دليل بر حجيت قرآن براى همگان است و گرنه معصوم ديگران را به آن
ارجاع نمى داد .
حجيت اجماع : آنچه سبب شده كه بنيانگذار شيوه اخباريگرى اجماع را نپذيرفته , دو عامل است :
الف ـ عدم درك صحيح او از اجماع مورد قبول در فقه اماميه .
ب ـ تعصب شديد او نسبت به عقايد اهل سنت و جماعت , پيرامون اجماع و پيامدهاى سياسى و اعتقادى آن .
فقهاى اماميه معتقدند كه هر گاه مكلفى حكم مسأله اى را در كتاب و سنت نيافت ,