نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 308
اخباريگرى و فلسفه حسى ـ به يك چيز است و آن ملغا كردن و باطل شناختن همه
احكام عقلى غير مستند به حسى است . و نيز نتيجه اى كه از اين دو مكتب حاصل
شد , نزديك به هم است , زيرا حركت استرآبادى عليه دريافتهاى عقلى و
شناختهايى كه حس و تجربه نمى تواند آنها را ثابت كند , سبب گرديد كه او در
نهايت ادله عقلى توحيد و اثبات صانع را بى اعتبار شمارد , و به مناقشه و
معارضه با آن ادله بپردازد !
البته بايد دانست كه فرق و تباين ميان انديشه اخباريگرى و فلسفه حسى بسيار است , چرا كه :
اولا : فلسفه حسى اروپا حامل پيام بى اعتبارى عقيده به مبدأ و معاد
و ماوراءالطبيعه است و به كفر و الحاد مى انجامد . حال آنكه شيوه
اخباريگرى هرگز چنين نيست كه به انكار خالق و حقايق غير احساسى منتهى گردد .
بلكه آنان بدين امور عميقا اعتقاد داشته و معتقد بوده اند كه تبيين و
شناخت كامل و واقعى مسائل غير حسى از طريق عقل امكان پذير نيست و براى
اثبات و اعتقاد به آنها بايد فقط گوش به كلام وحى سپرد و چشم به دهان معصوم
دوخت .
ثانيا : فلاسفه حسى , عقل را در برابر تجربه تضعيف و متهم كردند ,
ولى اخباريان داراى انگيزه مذهبى بودند و عقل را در برابر شرع و وحى و كلام
معصوم متهم و محكوم مى دانستند . و بدين جهت امكان نداشت كه آنان به تعارض
با شرع برخيزند و مبدأ و معاد و ماوراءالطبيعه را انكار كنند !
بنابراين , على رغم تقارن زمانى اين دو نظريه ( اخباريگرى و فلسفه
حسى ) و مشابهت هايى كه ميان آنها به چشم مى خورد , اگر چه ممكن است ارتباط
سببى و مسببى ميان آن دورا تداعى كند , ولى هيچ گونه دليلى بر آن نيست .
پيدايش اين فكر در ميان اخباريين اثر موج فلسفه حسى بود كه
در اروپا پيدا شد . اين را من آن وقت از ايشان شنيدم , بعد كه به قم آمدند
و درس اصول ايشان به اين مبحث يعنى مبحث حجيت قطع رسيد من انتظار داشتم
دوباره اين مطلب را از ايشان بشنوم ولى متأسفانه چيزى نگفتند , الان نمى
دانم كه اين فقط حدسى بود كه ايشان ابراز مى داشتند يا مدركى داشتند , من
خودم تا كنون به مدركى برخورد نكرده ام و بسيار بعيد مى دانم كه اين فكر
حسى در آن وقت از غرب به شرق آمده باشد ولى از طرف ديگر ايشان هم بى مدرك
سخن نمى گفتند , اكنون متأسفم كه چرا از ايشان استفسار نكردم ))
نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 308